Gratulacje dla klasy III A/B

Miło nam poinformować, iż  w ogólnopolskim konkursie

POKAŻCIE NAM SWOJĄ MAŁĄ
„ALMA MATER” IV EDYCJA

organizowanym przez Fundację Hotele Polskie Dzieciom

1

uczniowie klasy 3 a/b

z  I Liceum Ogólnokształcącego w Opocznie zajęli

I miejsce w kraju.

Nagrodą jest  7- dniowy pobyt z atrakcjami dla całej klasy w Hotelu w Zakopanem dofinansowany w 50% przez Fundację Hotele Polskie Dzieciom.

Celem konkursu było zainteresowanie uczniów historią swojej szkoły oraz
zaprezentowanie jej szerokiej publiczności w Internecie. Uczniowie, pod kierunkiem swojej wychowawczyni Anny Waśkiewicz wykonali wszystkie zadania konkursowe.
Zadaniem konkursowym było przygotowanie albumu o  naszej szkole
zawierającego elementy:
1. Zdjęcie lub rysunki szkoły.
2. Opis patrona wraz z fotografiami.
3. Zdjęcia Dyrektorów oraz nauczycieli żyjących i tych już nieżyjących
(pokazanie na fotografii dbałości o miejsca spoczynku dyrektorów
i nauczycieli).
4. Uczniów i najwybitniejszych absolwentów (foto, wywiad, opis, rysunek).
5. Wybitne osiągnięcia szkoły (sportowe, przedmiotowe, środowiskowe) i zasługi dla lokalnego środowiska.
6. Wspomnienia najstarszych absolwentów.
7. Spotkania z wybitnymi ludźmi i warsztaty naukowe.

 Serdeczne gratulacje
składa Dyrekcja szkoły 
i wychowawca Anna Waśkiewicz

 

Gratulacje dla uczniów klasy III a/b

Śpieszymy donieść piękną wiadomość, że w 4. ogólnopolskiej edycji konkursu

Lekcja historii i sztuki z Jackiem Kaczmarskim
pn.
„Limeryki o narodach”
o zasięgu ogólnopolskim, IX-XI 2017 r.

jacek kaczmarski

Do finału weszli wszyscy nasi uczniowie z klasy III a/b:
Edyta Maślak
Milena Paliwoda
Dominika Ciszek
Piotr Woźniak,
którzy pod kierunkiem swojej polonistki Anny Waśkiewicz napisali każdy 3 prace:
– pracę na temat wybranego konfliktu międzynarodowego,
– pracę na temat limeryku, jako gatunku literackiego,
– własny limeryk.

Znaleźli się w ścisłym gronie 25 finalistów z całej Polski.

W dniu 9 listopada 2017 roku w Krakowie przystąpią do ustnej obrony i prezentacji własnych prac  (ok. 30 min.) przed komisją konkursową.

Celami tego ogólnopolskiego konkursu dla młodzieży ze szkół średnich, pn. „Lekcja historii i sztuki z Jackiem Kaczmarskim”, są:
– promocja uczniów, wykazujących szczególne zdolności artystyczne oraz akademickie w zakresie polonistyki i nauk społecznych;
– popularyzacja wśród młodzieży szkolnej wiedzy historycznej w zakresie konfliktów międzynarodowych;
– popularyzacja wśród młodzieży szkolnej wiedzy polonistycznej, zwłaszcza w zakresie limeryków, jako gatunku literackiego;
– zwrócenie uwagi uczestników na ich „małe ojczyzny”;
– popularyzacja wartości patriotycznych.

Załącza wyrazy szacunku,
Joanna Chwalewska
wiceprezes Fundacji Underground

Gratulujemy tak pięknego awansu i życzymy powodzenia!

Anna Waśkiewicz

 

Warsztaty taneczne z Hip-Hopu w „Żeromie”

Dnia 4  listopada 2017 roku na hali sportowej I LO  w Opocznie, czyli w popularnym „Żeromie”,  odbyły się warsztaty taneczne z hip – hopu. W zajęciach uczestniczyły dziewczęta reprezentujące formację taneczną „Zahara Fitness”. Podczas warsztatów uczestniczki doskonaliły swoje umiejętności w zakresie tańca hip – hop i w zakresie tworzenia choreografii. Poszerzały swoje umiejętności rytmiczno – taneczne. Pracowały nad harmonią, pięknem i estetyką ruchu. Uczyły się technik szybkiego zapamiętywania rozbudowanych układów tanecznych oraz dowiedziały się, jak efektywnie trenować. Dla wszystkich miłośników tańca i hip – hopu była to niepowtarzalna okazja, aby nauczyć się czegoś nowego, aby zobaczyć na własne oczy, co potrafią wyjątkowi instruktorzy i czerpać z ich z ich umiejętności wiele pozytywnych emocji i wrażeń. Koordynatorem warsztatów była Kasia Niewadzi – nauczyciel wychowania fizycznego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego i dyplomowany instruktor fitnessu.

Wyjątkowość tych warsztatów, to przede wszystkim zajęcia na najwyższym poziomie, prowadzone przez jednego z najlepszych i doświadczonych instruktorów tańca i choreografa Kamila Hofta.  Kamil uczestniczył w wielu warsztatach tanecznych miedzy innymi Summer Dance Intesive, DanceMania, Back to the Groove, Tricky LA, Europejskie spotkania taneczne, Hip Hop Mania, Fair Play Dance Camp. Uczył się  od NIKA DEMOURY(główny choreograf J.Bibera), LEE DANIELSA, SWEET, JAOU ASSUNCA, TONY CZARA, JIANA, LAURY EDWARDS, CANDANCE BROWN, KYLE HANAGAMI, KEVINA MAHERA, ANTHONY KAYE, VIET DANGA, GABRIEL FRANCISCO,SWEET, FLOCKEYA, MONCELLA „il cosbyego”, DAMONA FROSTA,TIGHT EYEZ-krump, LANDO WILKINSA,WILLDABESTA, MANKA, SANDI, MARCINA MROZINSKIEGO bboying-STORM, ROXRITE,KEEBZ,KID DAVID,POE ONE, bboy THOMAZ, oraz Mirosława Bednarkiewicza i  wielu innych.
Brał udział w wielu pokazach i zawodach w całej Polsce m.in. RYTMY ULICY i THE STYLE CRASH. Był choreografem Kordiana Kacperskiego na „Look of the Year” w Łodzi oraz współpracuje z teatrem im. Jaracza w Łodzi, gdzie brał udział w spektaklach „Sen nocy letniej” w. Szekspira.

Były to bardzo intensywne i ciekawe warsztaty. Mamy nadzieję, że ta współpraca to dopiero początek wielkich wyzwań, jakie podejmuje formacja „Zahra Fitness”. Dziś zespół liczy 15 osób. Są to dziewczęta w wieku 15-18 lat, dla których obcowanie z tańcem i muzyką jest rozrywką i pasją, ale także ciężką pracą. Zajęcia w zespole to nauka różnych stylów tanecznych i widowiskowych kroków, gestów i choreografii, a przy tym świetna zabawa i zastrzyk pozytywnej energii. Jedno jest pewne, kiedy tylko zespół jest na parkiecie, zaraża innych swoją niesamowitą energią i czadową muzyką.

 

75. rocznica likwidacji getta żydowskiego w Opocznie

„Lecz ludzi dobrej woli jest więcej
i mocno wierzę w to, że ten świat
nie zginie nigdy dzięki nim”
Czesław Niemen

W piątek obchodziliśmy smutną  i skłaniającą do refleksji 75. rocznicę likwidacji getta żydowskiego w Opocznie. Honorowymi gośćmi uroczystości byli potomkowie opoczyńskich Żydów z Izraela i USA – Ariel Silverstone z rodzicami. W obchodach uczestniczyli także burmistrz Opoczna Rafał Kądziela, wicestarosta Marcin Baranowski, dyrektor Miejskiego Domu Kultury – Andrzej Śliwka, dyrektor Muzeum Regionalnego w Opocznie – Adam Grabowski, młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego oraz mieszkańcy Opoczna. Pod symboliczną tablicą złożono kwiaty i zapalono znicze. Następnie zgromadzeni udali się do Muzeum Regionalnego w Opocznie, gdzie odbyła się część artystyczna w wykonaniu młodzieży z I Liceum Ogólnokształcącego oraz zwiedzanie wystawy poświęconej społeczności żydowskiej.

Młodzież pod kierunkiem Marty Pawlik-Prejs przygotowała wzruszające wystąpienie w języku polskim i angielskim. Zgromadzonym przedstawiono dzieje społeczności żydowskiej w Opocznie, a także wykonano utwory, które głęboko zapadły w pamięć gościom z Izraela i wszystkim zgromadzonym. Uroczystość prowadziły: Aleksandra Gajewska, Kinga Ciecierska, Laura Kołodziejczyk i Aleksandra Oratyńska, które w języku angielskim przybliżyły  zgromadzonym dzieje społeczności żydowskiej w Opocznie. Następnie Aleksandra Kowalczyk wykonała „Miasteczko Bełz” (sł. A. Osiecka), które gościom wydało się dawnym Opocznem… Przepiękne wykonanie Aleksandry sprawiło, że smutne wspomnienia wróciły we łzach. To smutna i poruszająca metafora czasu w Polsce po Zagładzie. Wykonano także wiersz Czesława Miłosza pt.: „Campo di Fiori”. W języku polskim utwór wykonała Justyna Wiktorowicz, a w wersji angielskiej Emilia Wojtarek i Oliwia Nieć. Zarówno wersja polska, jak i angielska skłoniła uczestników do refleksji nad dramatem, jakim jest obojętność ludzi wobec cierpienia innych. Piosenką zamykającą występ młodzieży było wzruszające wykonanie utworu „Dziwny jest ten świat” (sł. Cz. Niemen) Karoliny Sobczyk. „Dziwny jest ten świat,  gdzie jeszcze wciąż  mieści się wiele zła.  I dziwne jest to,  że od tylu lat  człowiekiem gardzi człowiek” słowa wciąż aktualne, ale uroczystość pokazała, że warto pamiętać o czasach tragicznych naszej historii, a pamięć o tych nikczemnych wydarzeniach przekazywać innym. Naszym moralnym obowiązkiem jest pamiętać, żeby móc zmieniać świat na lepsze.

Goście nie kryli łez i wzruszenia. Podziękowali młodzieży za zaangażowanie, za to, że nie pozwalają zapomnieć o ludziach, którzy wtedy zginęli. Za pamięć o dramatycznych wydarzeniach z kart opoczyńskiej historii, które są nadzieją na przyszłość lepszą, bo inną niż dla ludzi, którym przyszło żyć w tamtych tragicznych czasach.

Mistrz Leonardo zaprosił nas do siebie:)

A rzecz miała miejsce w Podzamczu współczesnej naukowej siedzibie Mistrza. Gośćmi włoskiego odkrywcy byli uczniowie z klasy III F2 i II F1, którzy zgadzają się z ideą głoszoną przez Leonarda da Vinci: nauki przez zabawę i doświadczenie. Ekspozycja, którą zwiedzali uczniowie jest poświęcona ludzkiemu ciału i  przedstawia pięć czynności życiowych człowieka (oddychanie, bicie serca, reakcja na bodźce, utrzymanie postawy pionowej ciała oraz odżywianie). To właśnie te czynności utrzymują organizm w stanie biologicznej równowagi. Jednocześnie ekspozycje multimedialne i mechatroniczne przedstawiają czynniki, które osłabiają nasze ciało. A Leonardo da Vinci – twórca najpopularniejszego rysunku na świecie „Człowieka Witruwiańskiego” – zapoznał zwiedzających z idealnymi proporcjami ludzkiego ciała. Każdy miał możliwość stworzenia własnej postaci witruwiańskiej odpowiadającej jego sylwetce. Ale to nie wszystko! Mistrz inspirował do doświadczania, zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Można było sprawdzić wydolność swoich płuc, zobaczyć jak pracuje serce czy jak zachowuje się nasze ciało podczas jazdy na rowerze (wizualizację naszego szkieletu na ekranie). Jednym z najtrudniejszych doświadczeń było spróbowanie poruszania się na wózku inwalidzkim. Króciutka trasa dla większości okazała się barierą nie do pokonania. A pytaniom nie było końca… Ile wody zawiera mój organizm? Jak silne są moje ręce?  Ile wzrostu brakuje mi do najwyższego człowieka na świecie i o ile jestem wyższa od najniższego? Ile kalorii spalę w minutę? Jak szybko potrafię biec? Jaki najwyższy skok mogę wykonać? Czy dobrze widzę i słyszę? Jaki jest mój refleks? Centrum Nauki wyposażone jest także w interaktywne eksponaty: kołyskę Newtona, peryskop, wir wodny, telegraf akustyczny czy harfę laserową. Nauki przez zabawę nie było końca.

Młodzież wzięła także udział w warsztatach „Jeszcze po kropelce – miareczkowanie alkacymetryczne”. Uczniowie samodzielnie oznaczali stężenie kwasu i zasady poprzez ich miareczkowanie oraz wyznaczali krzywą miareczkowania z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego. Analiza miareczkowa stanowi jedną z najważniejszych metod analizy ilościowej. Metody alkacymetryczne pozwalają wizualnie określić punkt końcowy miareczkowania na podstawie zmiany barwy wskaźnika. Brzmi tajemniczo, ale my już wszystko wiemy i jedziemy dalej! Mikołaj Kopernik czeka!:)

Do zobaczenia:) Ewa Gutarowska, Marta Pawlik-Prejs