Teatr angielski po raz drugi w naszej szkole.

24 września uczniowie ZSO mieli  możliwość obejrzenia sztuki teatralnej pt. „The History of England – part II”, wystawionej przez aktorów międzynarodowego teatru wędrownego The Bear Educational Theatre. Na zaproszenie pani Kariny Lareckiej grupa ponownie zgodziła się przybyć  do naszego liceum. Wszyscy zainteresowani mogli sprawdzić swoją znajomość języka angielskiego, ale także  poznać najistotniejsze wydarzenia z bogatej historii kraju Szekspira, które  aktorzy przekazali w dynamiczny i humorystyczny sposób, włączając również widzów do aktywnego uczestniczenia w przedstawieniu. Aktorzy obiecali, że w kolejnym tournee po Polsce nie zapomną również odwiedzić fanów teatru angielskiego w „Żeromie”.

Zdjęcia: Weronika Gruszczyńska

Wysokie wyniki matur w „Żeromskim”

Serdecznie gratuluję absolwentom

Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Opocznie

bardzo wysokich wyników egzaminu maturalnego,

a na ręce nauczycieli składam podziękowania za trud edukacyjny,

który dał tak imponujące wyniki.

Dyrektor ZSO w Opocznie

Małgorzata Mróz-Duda

WYSOKIE WYNIKI MATUR W ŻEROMSKIM

Do egzaminu maturalnego przystąpiło 218 absolwentów szkoły. Egzamin zdało 200. Ośmioro uczniów nie zdało języka polskiego, ośmioro matematyki i dwoje języka angielskiego. Wszyscy przystąpią do egzaminu w sierpniu. Zdawalność wyniosła 92%, a więc znacznie powyżej średniej krajowej. Na wynik egzaminu niewątpliwie miała wpływ atmosfera, jaką stworzyli obserwatorzy zewnętrzni obecni w pierwszych dwóch dniach egzaminów dojrzałości, którzy chodzili między ławkami zdających, zaglądali do prac, wchodzili na trybuny i spacerowali po sali przez cały czas trwania egzaminu. Za paradoks należy uznać fakt, że jedna z uczennic zdała egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym na 78%, a poziomu podstawowego nie zdała.

Przedmiot
Poziom egzaminu
Najlepsze wyniki (%)
Język polski podstawowy Iga Wiktorowicz (86), Tomasz Krzysztofik (84), Karolina Szkatulnik (84), Aneta Szczerska (83), Adrianna Wolowska (83), Joanna Wrońska (80), Adrian Bednarczyk (80), Beata Benesiewicz (80), Magdalena Błażejewicz (80)
rozszerzony Julita Dębińska (85), Klaudia Świdzińska (85), Aneta Stępniak (83), Paulina Kolmaga (78), Kamila Kowalczyk (78), Agata Kołodziejczyk (78), Aleksandra Łakomska (78)
Język angielski podstawowy Paweł Baran (100), Bartosz Dębowski (100), Patryk Dukat (100), Joanna Kozłowska (100), Ada Witoń (100), Angelika Mizera (100), Karolina Chamernik (98), Cichawa Bartłomiej (98), Piotr Turczyński (98), Julia Stępień (98), Ada Wolowska (98), Martyna Wołąkiewicz (98), Anna Wróbel (98),  Aleksandra Pęczek (98),  Ada Wolowska (98),Klaudia Skalska (98), Klaudia Skalska (98), Karolina Sobczyk (97), Karolina Sobczyk (97),Julia Stępień (98),Laura Bakly (97), Magdalena Korycka (97), Jacek Białek (96), Karolina Franas (96), Tomasz Krzysztofik (96),  Aleksadra Łakomska (96), Jakub Borończyk (96), Marcin Sobczyk (96), Maciej Paduch (96), Aleksandra Orłowska (96), Łukasz Podlewski (96),  Paulina Kolmaga (96),  Piotr Pęczek (95),  Patrycja Maślak (94),  Anna Szczepocka (94),  Adrian Bednarczyk (90), Jan Białek (93),  Ilona Cisowska (92), Małgorzata Czarnecka (92), Jakub Kawecki (94), Aneta Kwiatkowska (92), Konrad Wróbel (90), Paweł Labasz-Głowacki (92), Łukasz Cabaj (94),  Małgorzata Domańska (94), Agnieszka Warzecha (94),  Łukasz Marusiński (91),  Michał Gapys (90), Gorzałczyński Piotr (90), Kamil Jędrasik (91), Iza Karpińska (93), Michał Kowalski (94), Natalia Szydłowska (96), Iga Wiktorowicz (90), Emilia Woźniak (94), Aleksandra Zawada (90), Adrian Bartyzel (87), Justyna Konewka (89), Joanna Lasota (89), Karolina Mazur (84), Emilia Mitulska (86), Justyna Skałban (82), Wojciech Skorupa (85), Solecki Krzysztof (84), Małgorzata Starus (87), Robert Szewczyk (89), Aleksandra Świątek (89), Karol Tatar (84), Natalia Rudzka (92), Kamil Stepień (90), Aneta Stępniak (90), Klaudia Świdzińska (90), Patrycja Antos (82), Beata Benesiewicz (87), Łucja Białas (88), Monika Budzińska (86), Martyna Cieślak (88), Aleksandra Czerwińska (82), Grzybkowska Dagmara (86), Martyna Jasion (87), Weronika Jędrasik (88), Anna Karpińska (82), Agata Kołodziejczyk (81), Marcin Kopacz (89), Jakub Kotynia (88), Karina Kowalewska (87), Piotr Majcherek (82), Dominika Michałowicz (88), Szymon Pacan (87), Magdalena Pałyga (87), Jakub Popecki (86), Luiza Pożycka (87), Aneta Puchała (82), Łukasz Ramus (88), Dawid Skibiński (86), Katarzyna Starnawska (86), Michalina Sulewska (87), Anna Szeląg (83), Magdalena Szulc (89), Bartłomiej Śpiewak (84), Anna Telus (87), Dominik Tomasik (89), Marlena Tomaszkiewicz (84), Jakub Stańczyk (82)
rozszerzony Angelika Mizera (92), Weronika Jędrasik (88), Anna Wróbel (87), Piotr Turczyński (85), Maciej Gajewski (87), Emilia Woźniak (86),  Bartłomiej Karbownik (85), Paweł Baran (84), Tomasz Krzysztofik (80)
Język niemiecki podstawowy Joanna Wrońska (96), Aneta Szczerska (96), Aleksandra Szpoton (86), Tomasz Szczepańczyk (84), Wioleta Ogórek (83), Radosław Śmigiel (83), Kamila Kowalczyk (82), Olga Pawlik (80)
rozszerzony Joanna Wrońska (66)
Język rosyjski podstawowy Petro Bilenchuk (96), Patryk Dukat (90), Anna Wróbel (84)
rozszerzony Petro Bilenchuk (89)
Matematyka podstawowy Anita Bednarczyk (98), Jacek Białek (98), Łukasz Ramus (98),Dawid Skibiński (98), Piotr Turczyński (96), Emilia Woźniak (96)  Paweł Baran (90), Jakub Kawecki (92), Tomasz Krzysztofik (90), Aneta Kwiatkowska (90), Karol Tatar (90), Łukasz Cabaj (90), Konrad Wróbel (90), Laura Bacly (92), Edyta Madej (92), Bartłomiej Michalski (92), Klaudia Skalska (90), Martyna Wołąkiewicz (92)
rozszerzony Jacek Białek (88), Bartosz Dębowski (84), Maciej Gajewski (82)
Biologia podstawowy Justyna Piecyk (66)
rozszerzony Anita Bednarczyk (88), Justyna Chałubińska (82), Piotr Turczyński (82), Bartosz Dębowski (80), Oszczęda Iga (80)
Chemia podstawowy Justyna Piecyk (84), Kamil Jędrasik (80)
rozszerzony Bartosz Dębowski (87),  Anita Bednarczyk (82), Piotr Pęczek (80), Piotr Turczyński (80)
Fizyka

i astronomia

rozszerzony Jacek Białek (83)
Historia rozszerzony Patrycja Antos (68)
WOS rozszerzony Aleksandra Czerwińska (70)
Geografia rozszerzony Alicja Smolarczyk (78)

 

Najlepsze wyniki w szkole uzyskali:

Jacek Białek (IIIc): język polski PP (70%), matematyka PP (98%), język angielski PP (96%), język angielski PR (72%), matematyka PR (88%), fizyka i astronomia PR (83%)

Anita Bednarczyk (IIIf1): język polski PP (79%), język angielski PP (100%), matematyka PP (98%), biologia PR (88%), chemia PR (82%), matematyka PR (78%)

Bartosz Dębowski  (IIIf): język angielski PP (100%), matematyka PP (88%), matematyka PR (84%), biologia PR (80%), chemia PR (87%)

Piotr Turczyński (IIIf): język angielski PP (98%), język angielski (PR): 85%, matematyka PP (96%), matematyka PR (70%), biologia PR (82%), chemia PR (80%)

Maciej Gajewski (IIIc): język polski PP (77%), matematyka PP (88%), język angielski PP (100%), język angielski PR (87%), matematyka PR (82%)

Tomasz Krzysztofik (IIId): język polski PP (84%), matematyka PP (90%), język angielski PP (96%), język angielski PR (80%)

 

Kolejny sukces ucznia „Żeromskiego”

Dnia 7 czerwca 2014 r. w auli Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego odbyło się uroczyste podsumowanie LX Olimpiady Chemicznej. Na uroczystość zaproszeni zostali laureaci olimpiady, a wśród nich Mateusz Pawlak uczeń klasy II f Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Opocznie. Na gali jubileuszowej 60-lecia Olimpiady Chemicznej obecni byli Rektorzy, Dziekani i profesorowie Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Warszawskiego, a także przedstawiciele Polskiej Akademii Nauk i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Laureaci olimpiady otrzymali z rąk wybitnych gości dyplomy oraz nagrody.

Uroczystość stała się okazją do refleksji, przemyśleń i podsumowań, aby pokazać jak wyglądała droga Mateusza Pawlaka do olimpijskich sukcesów. Po raz pierwszy Mateusz przystąpił do Olimpiady Chemicznej w klasie pierwszej i już wtedy zakwalifikował się do etapu okręgowego,  a do tego, aby zostać finalistą zabrakło mu tylko 7 punktów. W klasie drugiej w I etapie Olimpiady Chemicznej uczestniczyło 822 uczniów z 224 szkół w Polsce. Na tym etapie Mateusz zajął 8 miejsce w kraju i zakwalifikował się do II etapu. W etapie II (okręgowym) wzięło udział 373 uczniów. Zawodnicy rozwiązywali 5 zadań teoretycznych i jedno zadanie laboratoryjne – tu uczeń zajął 14 miejsce w kraju tym samym kwalifikując się do etapu III (centralnego), zyskał tytuł finalisty, a co za tym idzie uzyskał zwolnienie z egzaminu maturalnego z chemii, z którego automatycznie uzyska wynik 100%. W dniach 4-5 kwietnia 2014 roku 95 finalistów, a wśród nich Mateusz przystąpiło do centralnego etapu olimpiady. Zawodnicy rozwiązywali 5 zadań teoretycznych i dwa zadania laboratoryjne. Po tym etapie Mateusz Pawlak zajął  zaszczytne 13 miejsce w kraju zyskując tytuł Laureata.

To nie jedyne chemiczne osiągnięcia Mateusza. Również w tym roku szkolnym został laureatem (2 miejsce w kraju) XXIX Konkursu Chemicznego Politechniki Warszawskiej. To osiągnięcie dało mu pewne miejsce na uczelni na Wydziale Chemii oraz na każdym wydziale, gdzie chemia jest przedmiotem rekrutacyjnym. Również w tym roku szkolnym Mateusz zakwalifikował się do II etapu Olimpiady Matematycznej.

Wszystkie zaszczytne miejsca jakie w kolejnych latach zajmował Mateusz to efekt ogromnej pasji, ale także systematycznej pracy, w tym wielu godzin spędzonych w szkolnym laboratorium. W przyszłym roku Mateusz będzie ubiegał się o udział w Międzynarodowym etapie Olimpiady Chemicznej. Ponadto weźmie udział w Olimpiadzie Fizycznej i  Olimpiadzie Biologicznej.

Dyrekcja szkoły wyraża serdeczne podziękowania nauczycielce chemii Pani Renacie Sijer, która oddała wiele godzin wolnego czasu, aby wspierać Mateusza w przygotowaniach do udziału w konkursach i olimpiadach. Serdeczne gratulacje składa także na ręce rodziców Mateusza Pawlaka.

 

Uczennice „Żeromskiego” po raz kolejny w Turcji!

W dniach 15 – 24.05.2014 uczennice naszej szkoły wzięły udział w programie międzynarodowej wymiany młodzieży w Turcji – Seeds of Hope. Po raz pierwszy miałyśmy okazję odwiedzić Azję w 2011 roku i dzięki nawiązanym kontaktom udało się nam ponownie zakwalifikować do programu organizowanego przez Engelsizsiniz Youth Group z Turcji. Organizatorzy pokryli koszty zakwaterowania, wyżywienia, wizy, koszty szkolenia oraz 70% kosztów podróży na miejsce. Wkład własny uczestników w projekt to pokrycie 30% kosztów podróży.zd

A propos podróży warto dodać, że nie była krótka – dwa przejazdy pociągiem oraz trzy loty samolotem aby pokonać 3400km. Ale nie narzekamy – dodatkowo miałyśmy okazję odwiedzić Gdańsk, Frankfurt, Istambuł, a w drodze powrotnej również Monachium.

W projekcie wzięło udział 35 uczestników (6 uczniów + lider) z następujących państw: Polska, Włochy, Rumunia, Malta oraz Turcja.

Językiem szkoleniowym był język angielski. Zajęcia prowadzone były metodą projektu z podziałem na międzynarodowe grupy. Celem szkolenia było przełamanie bariery językowej w komunikowaniu się w języku angielskim, promocja wzajemnego zrozumienia, edukacja kulturalna- odkrywanie innych kultur i krajów, poprawianie tolerancji i szacunku, promocja założeń europejskich wśród młodzieży, promocja dialogu i wzajemnego oddziaływania między młodymi ludźmi, ochrona dziedzictwa kulturowego, ale również zmotywowanie młodzieży do aktywnego angażowania się w życie społeczne w swoich krajach, w działanie na rzecz rozwoju lokalnych społeczności oraz otwarcie się na udział w projektach międzynarodowych.

Spotkanie odbyło na południu Turcji, w mieście Sanliurfa, (dawniej Edessa), 80km od granicy z Syrią. W starożytności Edessa była centrum chrześcijaństwa, obecnie jest oazą zieleni, pięknej architektury i nieco mistycznej atmosfery. W końcu miano Miasta Proroków do czegoś zobowiązuje…Şanlıurfa jest bardzo ważnym miejscem dla religijnych muzułmanów z powodu dwóch proroków, którzy ponoć wywodzą się z tego miasta. Pierwszym z nich był Abracham, w islamie zwany Ibrahimem, a drugim – Hiob. To nie kurort turystyczny, ale miejsce, gdzie zaczynamy czuć, że znajdujemy się na Bliskim Wschodzie – kobiety w czarnych czadorach, mężczyźni w tradycyjnych szerokich spodniach, popijający czaj w zacienionych ogródkach licznych kafejek. Jednak wiekowe dziedzictwo kulturowe miesza się dziś z kosmopolityczną atmosferą miasta, nadając mu charakter bardziej przyjazny Europejczykom.

Bogaty i intensywny program projektu zawierał m.in.: warsztaty, wykłady, gry zespołowe, ale także wizyty w lokalnym centrum kultury oraz spotkanie z prezydentem miasta, jak również wycieczki i zwiedzanie regionalnych atrakcji. Punktem kulminacyjnym było wspólne przygotowanie krótkiego programu tzw. flashmobe, który zaprezentowany został w centrum handlowym, w związku z tragedią w kopalni, która dotknęła Turcję tuż przed naszym przyjazdem.

Projekt oprócz olbrzymich wartości edukacyjnych miał również mnóstwo dodatkowych walorów, np. niesamowitą możliwość integracji z rówieśnikami z innych krajów, nawiązanie przyjaźni, chęć kontynuowania wspólnych projektów w przyszłości, zdobycie wielu nowych doświadczeń.

Zapraszamy również do przeczytania pamiętnika z wyprawy, który przygotowały uczennice klasy 2f biorące udział w projekcie.

Program międzynarodowej wymiany młodzieży w Turcji to trzeci w tym roku szkolnym wyjazd zagraniczny – w marcu byliśmy w Londynie, a w czerwcu młodzież wyjeżdża na wymianę do Włoch.

Zapraszamy wszystkich gimnazjalistów, którzy nie podjęli jeszcze decyzji odnośnie dalszego kształcenia, do naszej szkoły, która jako jedyna w naszym regionie jest tak otwarta na projekty międzynarodowe.

Organizatorką projektu z ramienia szkoły jest Karina Larecka.