Sukces naszej uczennicy „Stypendium Prezesa Rady Ministrów”

18 lutego 2020 roku odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów. Na auli im. prof. W. Szuberta Uniwersytetu Łódzkiego pan Grzegorz WierzchowskiŁódzki Kurator Oświaty oraz pan Karol Młynarczyk – I Wicewojewoda Łódzki, wręczyli dyplomy najzdolniejszym uczniom z województwa łódzkiego. Wśród nich znalazła się Aleksandra Ksyta – uczennica KLASY AKADEMICKIEJ SGH – IId.

W roku szkolnym 2018/2019 uzyskała ona najwyższą w szkole średnią ocen 5,75. Jak osiągnąć taki wynik? Przepis jest prosty – systematyczną pracą. Ola  najwięcej czasu poświęca na dwa przedmioty – matematykę i fizykę. Aktywnie angażuje się w życie klasy, jak również szkoły biorąc udział w licznych konkursach i olimpiadach matematyczno-fizycznych. Jej stypendium jest dowodem na to, że warto się uczyć.

Takie stypendium otrzymuje uczeń, który uzyskał promocję do następnej klasy z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą średnią w szkole lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wiedzy, wyniki co najmniej dobre.

Serdecznie gratulujemy Oli fantastycznych wyników w nauce i znalezienia się w elitarnym gronie stypendystów Prezesa Rady Ministrów.

Życzymy dalszych sukcesów!

IMG_20200218_120625IMG_20200218_120603IMG_20200218_120632IMG_20200218_120823IMG_6436kopia

dav
dav

 

Ekscytująca lekcja biologii

,,Antocyjany- roślinne kameleony” – tak brzmi nazwa zajęć zorganizowanych w Instytucie Biotechnologii Molekularnej i Przemysłowej Politechniki Łódzkiej w ramach projektu ,,Drzwi zawsze otwarte”, a w których uczestniczyli w dniu 12 lutego 2020r. uczniowie klasy 2ge. Zajęcia składały się z dwóch części: wykładu i zajęć laboratoryjnych.

Wykład poprowadziła Pani Dr hab. inż. Anna Podsędek, która w bardzo ciekawy i przystępny sposób wyjaśniła młodzieży czym są antocyjany. Antocyjany zwane też antocyjaninami, to organiczne związki chemiczne z klasy flawonoidów zaliczanych do glikozydów. W świecie roślin związki te są bardzo powszechne i pełnią rolę barwnika, który w zależności od pH soku komórkowego może przybierać różne barwy. W kwaśnym środowisku kwiaty i owoce barwią się na czerwono, w zasadowym natomiast na fioletowo lub niebiesko.

W poszczególnym gatunku rośliny znajdować się może nawet kilkanaście różnych rodzajów antocyjanów, co sprawia, że może ona przybierać różne barwy i odcienie.  Występują bezpośrednio pod skórką owoców oraz warzyw. Jeżeli chodzi o owoce, to najlepszym ich źródłem są: aronie, borówki, czereśnie, wiśnie, śliwki, jeżyny, czarne jagody, żurawina, winogrona i truskawki. Spore ilości antocyjanów znajdują się również w niektórych warzywach. Jest to między innymi bakłażan oraz czerwona kapusta i czerwona cebula.

Antocyjany cechują się wieloma prozdrowotnymi właściwościami: redukują ryzyko choroby wieńcowej, cukrzycy, nowotworów, chorób neurodegradacyjnych, zapobiegają starzeniu się organizmu, wykazują aktywność przeciwzapalną, antyoksydacyjną i antyalergiczną.                                                                                                          Antocyjany są obecnie bardzo szeroko wykorzystywane w przemyśle spożywczym oraz  farmacji jako barwniki, a na etykietach produktów występują pod kodem chemicznym E163.

Młodzież  zaopatrzona w solidną  dawkę wiedzy na temat antocyjanów przystąpiła do zajęć laboratoryjnych, aby sprawdzić, czy faktycznie antocyjany zachowują się jak kameleony? Uczniowie określali wpływ zasad, kwasów, pH oraz jonów metali i SO2  na barwę antocyjanów. Wykonanie ćwiczeń i otrzymanie barwnych reakcji sprawiło ogromne zadowolenie młodzieży, gdyż ,,na żywo” potwierdziło, że antocyjany- to faktycznie roślinne kameleony.

4 nasze uczennice wygrały miesięczną podróż po Europie!!!

Brawo, brawo, brawo i jeszcze raz brawo!!! Natalia Mikołowska, Wiktoria Wijata, Aleksandra Zaborowska i Joanna Zalega (wszystkie klasa IIIf) zostały laureatkami Międzynarodowego Konkursu DiscoverEU. Nie było łatwo, gdyż kandydatów do zwycięstwa było wielu. Do tej pory do udziału w konkursie zgłosiło się aż 275 000 młodych ludzi z całej Europy.

Inicjatywa DiscoverEU to szansa na poznanie tożsamości, kultury, tradycji  i najcenniejszych zabytków wybranych krajów Unii Europejskiej. Laureaci mogą przemieszczać się po 30 krajach europejskich, między innymi: Hiszpania, Niemcy, Francja, Grecja, Portugalia, Turcja.  Akcja DiscoverEU to okazja do promocji różnych środków transportu, a zwłaszcza transportu kolejowego jako sposobu na wygodny i atrakcyjny sposób na wypoczynek, a także jego popularyzacja wśród młodzieży. Organizatorem konkursu jest Komisja Europejska.

Serdecznie gratulujemy naszym maturzystkom. Jak pisał św. Augustyn „Świat jest książką i Ci, którzy nie podróżują czytają tylko jedną stronę”.  Życzymy Wam owocnego poszerzania horyzontów geograficznych, poznawania miejsc niezwykłych zaliczanych do kanonu podróży po Europie.

Wielka Lekcja Geografii

W mijającym pierwszym semestrze roku szkolnego 2019/2020 nasi uczniowie uczestniczyli we wspaniałym wydarzeniu WIELKIEJ LEKCJI GEOGRAFII IM. ZBYSZKA ŁUCZAKA.

Tegoroczna edycja lekcji była poświęcona górom, których wielkim admiratorem był jej Twórca, zmarły 15 maja 2018 r. Zbyszek Łuczak, wybitny Łodzianin, twórca i dyrektor Explorers Festival w latach 1999–2017.

Projekt miał na celu kształtowanie pięknych postaw i charakteru młodego pokolenia u progu studiów wyższych oraz popularyzowanie osiągnięć współczesnej nauki i wybitnej dydaktyki.

Celem tegorocznej Wielkiej Lekcji Geografii pt. „Góry – misterium przyrody” było przedstawienie teatru przyrody gór nieożywionej i ożywionej, w tym z udziałem Człowieka. Na ten spektakl złożyły się akty poświęcone genezie gór, ich rzeźbieniu, delikatnej i kapryśnej naturze gór, a także wspaniałym ludziom gór. Narracje przeprowadzili wybitni naukowcy, głównie z uczelni łódzkich i Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wydarzenie patronatem objęli – Rektor Uniwersytetu Łódzkiego prof. A. Różalski oraz Dziekan Wydziału Nauk Geograficznych UŁ prof. B. Włodarczyk.

W ramach spotkania reprezentacja naszej, w skład której weszli: Adrian Adamus (IIId), Paulina Karbownik (IId KLASA AKADEMICKA SGH), Maciej Kluska (IId KLASA AKADEMICKA SGH), Weronika Konewka (IIId), Justyna Malicka (IId KLASA AKADEMICKA SGH), Julia Śmigiel (IId KLASA AKADEMICKA SGH), Wiktor Świątkowski (IId KLASA AKADEMICKA SGH), Aleksandra Wiktorowicz (IIId), Agata Zięba (IId KLASA AKADEMICKA SGH), Aleksandra Zięba (IId KLASA AKADEMICKA SGH), mogła wysłuchać następujących wykładów:

  • UŁ dr hab. Piotra Czubli: Z głębin oceanu na tatrzańskie wierchy, czyli jak powstają góry;
  • dr Piotra Kłapyta: Jak lodowce zmieniły oblicze rzeźby Tatr – zlodowacenia tatrzańskie w świetle najnowszych wyników badań geomorfologicznych;
  • dr hab. Dominika Kopeć: Dlaczego musimy chronić przyrodę Tatr?;
  • dr Justyny Cząstka-Kłapyta: Kosmogoniczne wątki w kulturze ludów Podtatrza.

Wykłady zostały wzbogacone o piękne wizualizacje dr inż. Jacka Karczewskiego: Górskie fascynacje Zbyszka Łuczaka oraz mgr Małgorzaty Frydrych: Inselbergi, tory, karlingi… – cuda natury na trekkingowym górskim szlaku, czy klasyczne skutki znanych procesów?

Niezwykle miłym akcentem było spotkanie naszych absolwentów, obecnie studiujących na łódzkich uczelniach, zaangażowanych w komitet organizacyjny WIELKIEJ LEKCJI GEOGRAFII.

Udział w wydarzeniu znacząco poszerzył wiedzę naszych uczniów, wzbudził chęć poznawania i odkrywania majestatycznych gór – tych gór, które „uczą pokory, zachwycają, inspirują, porządkują wiele spraw ludzkich, o których można mówić bez końca”.

Konkurs Języka Włoskiego

Z radością informujemy, że uczniowie naszego liceum z wynikami:
Maria Gancarz (II F) 93%
Maciej Wilczyński (III F) 89%
Aleksandra Zaborowska (III F) 80,25%
zakwalifikowali się do II etapu XIV Ogólnopolskiego Konkursu Języka Włoskiego

Dzięki uzyskanym wynikom znaleźli się w gronie najlepszych Italianistów z całej Polski!!!

konkurs włoskiego

Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie, który odbędzie się w marcu w Łodzi!