Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Geologicznej „Okawango”

Z niezwykłą radością informujemy, że do finału prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Geologicznej OKAWANGO zakwalifikowało się aż 4 uczniów z naszej szkoły:

  • Adrian Adamus klasa IIId
  • Maciej Kluska IId KLASA AKADEMICKA SGH
  • Wiktoria Wijata klasa IIIf
  • Aleksandra Wiktorowicz IIId

Organizatorem konkursu OKAWANGO jest Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Konkurs ma formułę zbliżoną do olimpiady geograficznej. Warto dodać, że do etapu finałowego, który odbędzie się w dniach 29.III – 1.IV 2020 roku w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, Komisja i powołany zespół ekspercki zakwalifikował tylko 44 uczniów rekrutujących się ze wszystkich regionów Polski.

Finały trwające cztery dni obejmują dwa dni zmagań pisemnych z wiedzą z zakresu geologii, budowy Ziemi, historii geologicznej naszej planety oraz twórczego i praktycznego zastosowania wiedzy geologicznej w otaczającym świecie. 1 kwietnia odbędą się prezentacje ustne uczestników zawodów finałowych.

Mocno trzymamy kciuki za naszych uczniów. Dziękujemy za dotychczasowe osiągnięcia, a w finale życzymy samych dobrych odpowiedzi. Serdecznie GRATULUJEMY Wam i Waszym najbliższym.

Jak mawia L. Kate „Może na tym polega magia wiedzy – na dostrzeganiu światła, które większość by przegapiła. To zaleta PRIUMUS INTER PARES”. Jeszcze raz Wam dziękujemy.

Dzień Bez Oleju Palmowego

Nie jem palmowego, chronię orangutany

orang

Konsekwencją popytu na olej palmowy jest rabunkowe pozyskiwanie terenów pod uprawy palmy olejowej, co wpływa negatywnie na środowisko i człowieka. Aby promować świadomość tego problemu, 28 lutego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Opocznie obchodzono Dzień Bez Oleju Palmowego.  Klasy akademickie I c oraz II d wraz z opiekunami p. Marzeną Papis i p. Eweliną Cichańską – Szwaczyk postanowiły pójść w ślady czeskiej organizacji „Koalice proti palmovému oleji” – prekursora tej inicjatywy i zacząć zwiększanie świadomości od społeczności szkolnej. Celem obchodów było przekonanie uczestników o zagrożeniu jakie niesie za sobą stosowanie utwardzonego oleju palmowego w przemyśle.

Prelegenci Amelia Małecka oraz Błażej Baran słusznie zauważyli, że olej palmowy znajduje się w większości polskich domów; jest on składnikiem ok. 50 % produktów znajdujących się w sklepach, a oprócz przemysłu spożywczego jest on wykorzystywany na masową skalę do produkcji kosmetyków i biopaliw. Efektem rosnącego popytu jest rabunkowe pozyskiwanie terenów pod uprawy palmy olejowej, co jest tragiczne w skutkach nie tylko dla natury, ale i człowieka.

Podczas obchodów podkreślano, iż niekontrolowana wycinka lasów tropikalnych pod uprawę palmy olejowej, która ma miejsce przede wszystkim w Indonezji i Malezji, nie jest problemem wyłącznie lokalnym. Naukowcy z amerykańskich uniwersytetów Columbia i Harvard oszacowali, że pyły i zanieczyszczenia spowodowane pożarami w Indonezji spowodowały choroby i śmierć nawet 100 tys. ludzi. Satelity NASA rocznie wychwytują ponad 120 tys. pożarów lasów tropikalnych w Indonezji, emitujących do atmosfery więcej dwutlenku węgla niż cała gospodarka USA.

Gospodarze szkolnej inicjatywy wskazali także na problem niekontrolowanego stosowania pestycydów i środków ochrony roślin, co wpływa na zwiększenie produkcji oleju palmowego. Oczywiście ta cena nie odzwierciedla prawdziwego kosztu, jaki ponosimy podczas jego produkcji, bo nikt nie wspomina o aspekcie utraty lasów, gatunków  flory i fauny, zanieczyszczenia środowiska czy zmiany klimatu. Substancje chemiczne stosowane na konwencjonalnych plantacjach zanieczyszczają glebę, środowisko i wodę. Wylesianie pod palmę olejową jest tragedią dla lokalnych społeczności. W wyniku zanieczyszczeń tracą dostęp do czystej wody pitnej, a kurczące się zasoby ryb w rzekach powodują coraz większe problemy z pozyskiwaniem pożywienia.

Jednak o powadze sytuacji przekonały odbiorców nie słowa, lecz filmy prezentujące najpierw piękno i różnorodność tropikalnych lasów, a następnie  drastyczne przekształcanie ich w plantacje palmy olejowej. Każdemu zapadł w pamięć mały orangutan psocący w pokoju dziewczynki, który szuka sobie nowego miejsca, po tym jak człowiek „wdarł się do jego domu, zabił mu mamę i zniszczył wszystko co dawało mu poczucie bezpieczeństwa”. To właśnie siedliska orangutanów gwałtownie się kurczą. Większość ocalałych osobników trafia do rezerwatów, w których jak przekonywali prowadzący niestety brakuje pieniędzy na ich utrzymanie. Zachęcali tym samym do możliwości zaadoptowania zwierzaka, co rocznie kosztuje około 200 złotych. Warto więc może zaangażować się w takie przedsięwzięcie i uratować „ małego orangutana z filmu”.

Dodatkowo, aby jeszcze bardziej zwiększyć świadomość o zagrożeniu jakie niesie za sobą stosowanie olejów typu trans, klasy akademickie przygotowały konkurs wiedzy na ten temat. W kategorii zespołowej laureatem została klasa I fg, natomiast zwycięzcy indywidualni, zajmujący miejsca na podium to: Diana Huta, Zuzanna Ciupa oraz Maria Wieruszewska. Okazało się także, że nauczyciele naszego liceum posiadają ogromną świadomość ekologiczną. Szczególnie wyróżniła się p. Izabela Jaciubek, która również została nagrodzona. A nagrody rzeczowe ufundował lokalny dyskont przemysłowy Carfour market, za co serdecznie dziękujemy.

„Czy presja konsumencka ma sens” – pytali organizatorzy.  Oczywiście, że tak! Wybierając produkty bez oleju palmowego, sprawdzając skład kosmetyków i słodyczy, pytając o skład ciast i ciastek, które kupujemy, unikając fast-foodów, ograniczymy spożycie oleju palmowego, który często występuje w tanich produktach tego typu, chronimy światowy ekosystem i ratujemy orangutany.

Piąty wykład cyklu Akademii Ciekawej Chemii

W dniu 26 lutego 2020r.  uczniowie klas Ifg ,IIeg i II f wraz z nauczycielkami chemii uczestniczyli w piątym wykładzie Akademii Ciekawej Chemii. Wykład odbył się na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej. Wykładowcą była dr hab. Grażyna Chwatko, która zajmuje się naukowo opracowywaniem nowych metod wykrywania i oznaczania związków siarki w próbkach biologicznych oraz zastosowaniem tych metod do monitorowania przemian metabolicznych w organizmach, zarówno w stanach fizjologicznych jak i patologicznych.

Wykład na temat „ Chemia w życiu codziennym -konserwacja żywności” obejmował zagadnienia wydłużenia czasu przydatności żywności do spożycia, które nurtują ludzkość od zarania. Rozwój nauki pozwolił na wykorzystanie do tego celu środków chemicznych obok istniejących metod fizycznych. Podczas wykładu omówione zostały dodatki do żywności, między innymi takie jak: barwniki, aromaty, substancje konserwujące, substancje wzmacniające smak i zapach. Przedstawione zostały różne metody konserwacji żywności: chłodzenie, usuwanie wody, fermentacja, marynowanie, peklowanie, dodawanie soli, czy cukru oraz użycie środków konserwujących.

Po części teoretycznej nastąpił pokaz ciekawych eksperymentów chemicznych przygotowanych przez przedstawicieli ze Studenckiego Koła Naukowego Chemii Kosmetycznej Uniwersytetu Łódzkiego . Obejrzeliśmy doświadczenia:

  • Wpływ soli i kwasu benzoesowego na rozwój drożdży spożywczych
  • Wulkan z sody oczyszczonej
  • Sok z buraka- naturalny wskaźnik pH
  • Kameleon- wpływ środowiska na zabarwienie błękitu bromotymolowego.

Sukces naszej uczennicy „Stypendium Prezesa Rady Ministrów”

18 lutego 2020 roku odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów. Na auli im. prof. W. Szuberta Uniwersytetu Łódzkiego pan Grzegorz WierzchowskiŁódzki Kurator Oświaty oraz pan Karol Młynarczyk – I Wicewojewoda Łódzki, wręczyli dyplomy najzdolniejszym uczniom z województwa łódzkiego. Wśród nich znalazła się Aleksandra Ksyta – uczennica KLASY AKADEMICKIEJ SGH – IId.

W roku szkolnym 2018/2019 uzyskała ona najwyższą w szkole średnią ocen 5,75. Jak osiągnąć taki wynik? Przepis jest prosty – systematyczną pracą. Ola  najwięcej czasu poświęca na dwa przedmioty – matematykę i fizykę. Aktywnie angażuje się w życie klasy, jak również szkoły biorąc udział w licznych konkursach i olimpiadach matematyczno-fizycznych. Jej stypendium jest dowodem na to, że warto się uczyć.

Takie stypendium otrzymuje uczeń, który uzyskał promocję do następnej klasy z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą średnią w szkole lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wiedzy, wyniki co najmniej dobre.

Serdecznie gratulujemy Oli fantastycznych wyników w nauce i znalezienia się w elitarnym gronie stypendystów Prezesa Rady Ministrów.

Życzymy dalszych sukcesów!

IMG_20200218_120625IMG_20200218_120603IMG_20200218_120632IMG_20200218_120823IMG_6436kopia

dav
dav

 

Ekscytująca lekcja biologii

,,Antocyjany- roślinne kameleony” – tak brzmi nazwa zajęć zorganizowanych w Instytucie Biotechnologii Molekularnej i Przemysłowej Politechniki Łódzkiej w ramach projektu ,,Drzwi zawsze otwarte”, a w których uczestniczyli w dniu 12 lutego 2020r. uczniowie klasy 2ge. Zajęcia składały się z dwóch części: wykładu i zajęć laboratoryjnych.

Wykład poprowadziła Pani Dr hab. inż. Anna Podsędek, która w bardzo ciekawy i przystępny sposób wyjaśniła młodzieży czym są antocyjany. Antocyjany zwane też antocyjaninami, to organiczne związki chemiczne z klasy flawonoidów zaliczanych do glikozydów. W świecie roślin związki te są bardzo powszechne i pełnią rolę barwnika, który w zależności od pH soku komórkowego może przybierać różne barwy. W kwaśnym środowisku kwiaty i owoce barwią się na czerwono, w zasadowym natomiast na fioletowo lub niebiesko.

W poszczególnym gatunku rośliny znajdować się może nawet kilkanaście różnych rodzajów antocyjanów, co sprawia, że może ona przybierać różne barwy i odcienie.  Występują bezpośrednio pod skórką owoców oraz warzyw. Jeżeli chodzi o owoce, to najlepszym ich źródłem są: aronie, borówki, czereśnie, wiśnie, śliwki, jeżyny, czarne jagody, żurawina, winogrona i truskawki. Spore ilości antocyjanów znajdują się również w niektórych warzywach. Jest to między innymi bakłażan oraz czerwona kapusta i czerwona cebula.

Antocyjany cechują się wieloma prozdrowotnymi właściwościami: redukują ryzyko choroby wieńcowej, cukrzycy, nowotworów, chorób neurodegradacyjnych, zapobiegają starzeniu się organizmu, wykazują aktywność przeciwzapalną, antyoksydacyjną i antyalergiczną.                                                                                                          Antocyjany są obecnie bardzo szeroko wykorzystywane w przemyśle spożywczym oraz  farmacji jako barwniki, a na etykietach produktów występują pod kodem chemicznym E163.

Młodzież  zaopatrzona w solidną  dawkę wiedzy na temat antocyjanów przystąpiła do zajęć laboratoryjnych, aby sprawdzić, czy faktycznie antocyjany zachowują się jak kameleony? Uczniowie określali wpływ zasad, kwasów, pH oraz jonów metali i SO2  na barwę antocyjanów. Wykonanie ćwiczeń i otrzymanie barwnych reakcji sprawiło ogromne zadowolenie młodzieży, gdyż ,,na żywo” potwierdziło, że antocyjany- to faktycznie roślinne kameleony.