Akademia Ciekawej Chemii

Dnia 15 listopada 2017 roku odbyło się w Auli Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego drugie, w roku akademickim 2017/2018, spotkanie z cyklu Akademii Ciekawej Chemii. Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie wraz z opiekunami: Emilą Grochulską – nauczycielką chemii i Wojciechem Grochulskim – nauczycielem biologii wysłuchali wykładu zatytułowanego ,,Czym to pachnie?” (Chemia zmysłów) wygłoszonego przez dr Aleksandrę Szcześniak. Lista młodzieży  biorącej udział w cyklicznych zajęciach jest następująca:

  1. Krajewska Natalia- IIf1
  2. Kmiecik Rafał-IIf1
  3. Gajewska Aleksandra-IIf1
  4. Kucharska Weronika-IIf1
  5. Czerczak Weronika-IIf1
  6. Grabska Agata-IIf1
  7. Skorupa Patryk-IIf1
  8. Tomczyk Antoni-II d
  9. Stępień Karolina-IIf1
  10. Wiktorowicz Oliwia-IIf1
  11. Zawada Wiktoria-IIf1
  12. Włodarczyk Sylwia-IIf2g
  13. Pancer Julia-IIf2g
  14. Zych Klaudia-IIf2g

W trakcie wykładu uczestnicy wykładu mogli uzyskać odpowiedzi na pytania: Czym jest zapach?, W jaki sposób powstaje?, Dlaczego kwiaty pachną?, Jaki jest związek między budową związków chemicznych a ich wpływem na nas i nasze życie?. Podczas prezentacji  multimedialnej uzupełnionej o substancje zapachowe udostępnione uczniom, można było również samemu przekonać się jaki jest zapach geraniolu, mentolu i piżma. Po wykładzie odbyły się pokazy doświadczeń przedstawione przez studentki III roku z Koła Naukowego Chemii Kosmetycznej Uniwersytetu Łódzkiego dotyczące otrzymywania olejku miętowego i pomarańczowego z zastosowaniem aparatury chemicznej oraz z wykorzystaniem materiału biologicznego. Dla uczestników spotkania prezenterki wręczyły  upominki kosmetyczne własnoręcznie przygotowane.

Informacje dotyczące tematyki wykładu umieszczane są na stronie internetowej Akademii Ciekawej Chemii i można się z nimi zapoznać.

Gratulacje dla klasy III A/B

Miło nam poinformować, iż  w ogólnopolskim konkursie

POKAŻCIE NAM SWOJĄ MAŁĄ
„ALMA MATER” IV EDYCJA

organizowanym przez Fundację Hotele Polskie Dzieciom

1

uczniowie klasy 3 a/b

z  I Liceum Ogólnokształcącego w Opocznie zajęli

I miejsce w kraju.

Nagrodą jest  7- dniowy pobyt z atrakcjami dla całej klasy w Hotelu w Zakopanem dofinansowany w 50% przez Fundację Hotele Polskie Dzieciom.

Celem konkursu było zainteresowanie uczniów historią swojej szkoły oraz
zaprezentowanie jej szerokiej publiczności w Internecie. Uczniowie, pod kierunkiem swojej wychowawczyni Anny Waśkiewicz wykonali wszystkie zadania konkursowe.
Zadaniem konkursowym było przygotowanie albumu o  naszej szkole
zawierającego elementy:
1. Zdjęcie lub rysunki szkoły.
2. Opis patrona wraz z fotografiami.
3. Zdjęcia Dyrektorów oraz nauczycieli żyjących i tych już nieżyjących
(pokazanie na fotografii dbałości o miejsca spoczynku dyrektorów
i nauczycieli).
4. Uczniów i najwybitniejszych absolwentów (foto, wywiad, opis, rysunek).
5. Wybitne osiągnięcia szkoły (sportowe, przedmiotowe, środowiskowe) i zasługi dla lokalnego środowiska.
6. Wspomnienia najstarszych absolwentów.
7. Spotkania z wybitnymi ludźmi i warsztaty naukowe.

 Serdeczne gratulacje
składa Dyrekcja szkoły 
i wychowawca Anna Waśkiewicz

 

Gratulacje dla uczniów klasy III a/b

Śpieszymy donieść piękną wiadomość, że w 4. ogólnopolskiej edycji konkursu

Lekcja historii i sztuki z Jackiem Kaczmarskim
pn.
„Limeryki o narodach”
o zasięgu ogólnopolskim, IX-XI 2017 r.

jacek kaczmarski

Do finału weszli wszyscy nasi uczniowie z klasy III a/b:
Edyta Maślak
Milena Paliwoda
Dominika Ciszek
Piotr Woźniak,
którzy pod kierunkiem swojej polonistki Anny Waśkiewicz napisali każdy 3 prace:
– pracę na temat wybranego konfliktu międzynarodowego,
– pracę na temat limeryku, jako gatunku literackiego,
– własny limeryk.

Znaleźli się w ścisłym gronie 25 finalistów z całej Polski.

W dniu 9 listopada 2017 roku w Krakowie przystąpią do ustnej obrony i prezentacji własnych prac  (ok. 30 min.) przed komisją konkursową.

Celami tego ogólnopolskiego konkursu dla młodzieży ze szkół średnich, pn. „Lekcja historii i sztuki z Jackiem Kaczmarskim”, są:
– promocja uczniów, wykazujących szczególne zdolności artystyczne oraz akademickie w zakresie polonistyki i nauk społecznych;
– popularyzacja wśród młodzieży szkolnej wiedzy historycznej w zakresie konfliktów międzynarodowych;
– popularyzacja wśród młodzieży szkolnej wiedzy polonistycznej, zwłaszcza w zakresie limeryków, jako gatunku literackiego;
– zwrócenie uwagi uczestników na ich „małe ojczyzny”;
– popularyzacja wartości patriotycznych.

Załącza wyrazy szacunku,
Joanna Chwalewska
wiceprezes Fundacji Underground

Gratulujemy tak pięknego awansu i życzymy powodzenia!

Anna Waśkiewicz

 

Mistrz Leonardo zaprosił nas do siebie:)

A rzecz miała miejsce w Podzamczu współczesnej naukowej siedzibie Mistrza. Gośćmi włoskiego odkrywcy byli uczniowie z klasy III F2 i II F1, którzy zgadzają się z ideą głoszoną przez Leonarda da Vinci: nauki przez zabawę i doświadczenie. Ekspozycja, którą zwiedzali uczniowie jest poświęcona ludzkiemu ciału i  przedstawia pięć czynności życiowych człowieka (oddychanie, bicie serca, reakcja na bodźce, utrzymanie postawy pionowej ciała oraz odżywianie). To właśnie te czynności utrzymują organizm w stanie biologicznej równowagi. Jednocześnie ekspozycje multimedialne i mechatroniczne przedstawiają czynniki, które osłabiają nasze ciało. A Leonardo da Vinci – twórca najpopularniejszego rysunku na świecie „Człowieka Witruwiańskiego” – zapoznał zwiedzających z idealnymi proporcjami ludzkiego ciała. Każdy miał możliwość stworzenia własnej postaci witruwiańskiej odpowiadającej jego sylwetce. Ale to nie wszystko! Mistrz inspirował do doświadczania, zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Można było sprawdzić wydolność swoich płuc, zobaczyć jak pracuje serce czy jak zachowuje się nasze ciało podczas jazdy na rowerze (wizualizację naszego szkieletu na ekranie). Jednym z najtrudniejszych doświadczeń było spróbowanie poruszania się na wózku inwalidzkim. Króciutka trasa dla większości okazała się barierą nie do pokonania. A pytaniom nie było końca… Ile wody zawiera mój organizm? Jak silne są moje ręce?  Ile wzrostu brakuje mi do najwyższego człowieka na świecie i o ile jestem wyższa od najniższego? Ile kalorii spalę w minutę? Jak szybko potrafię biec? Jaki najwyższy skok mogę wykonać? Czy dobrze widzę i słyszę? Jaki jest mój refleks? Centrum Nauki wyposażone jest także w interaktywne eksponaty: kołyskę Newtona, peryskop, wir wodny, telegraf akustyczny czy harfę laserową. Nauki przez zabawę nie było końca.

Młodzież wzięła także udział w warsztatach „Jeszcze po kropelce – miareczkowanie alkacymetryczne”. Uczniowie samodzielnie oznaczali stężenie kwasu i zasady poprzez ich miareczkowanie oraz wyznaczali krzywą miareczkowania z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego. Analiza miareczkowa stanowi jedną z najważniejszych metod analizy ilościowej. Metody alkacymetryczne pozwalają wizualnie określić punkt końcowy miareczkowania na podstawie zmiany barwy wskaźnika. Brzmi tajemniczo, ale my już wszystko wiemy i jedziemy dalej! Mikołaj Kopernik czeka!:)

Do zobaczenia:) Ewa Gutarowska, Marta Pawlik-Prejs

Sylwia Brola nagrodzona w Międzynarodowym Konkursie

Uczennica klasy IIId SYLWIA BROLA otrzymała wyróżnienie w XVI Międzynarodowym Konkursie „Darujmy światu pokój”.

Konkurs skierowany był do młodych ludzi, którzy poprzez różne techniki plastyczne wypowiedzieli się na temat otaczającej rzeczywistości, dali wskazówki, jak postępować, by uczynić świat piękniejszym i spokojniejszym, dobrym i przyjaznym. W konkursie udział wzięło 1132 osoby. Tylko 86 z nich mogło cieszyć się z prezentacji swojej pracy w wystawie pokonkursowej. W gronie tym znalazła się Sylwia. Gratulujemy gracji linii plastycznych oraz dużych walorów artystycznych pracy.