Olimpiada Wiedzy Ekologicznej

oeko

Z ogromną przyjemnością informujemy, iż uczennica

                                                                     klasy IIIF1 –  Agata Grabska  

zakwalifikowała się do drugiego, okręgowego etapu XXXIV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.

Gratulujemy i życzymy powodzenia!
Nauczyciele biologii

A teraz …. I LO to „SREBRNA SZKOŁA 2019”

srebrna szkoła

 ” Najpierw postaraj się być wartościowym człowiekiem. Sukces nadejdzie sam”.
Albert Einstein

Niniejszym informujemy, iż 10 stycznia w Akademii Biznesu i Finansów Vistula w Warszawie odbyło się ogłoszenie wyników Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2019. Ranking pokazuje polskie szkoły średnie, które – jeśli są dobre – wpajają wartości, otwierają umysły, zapewniają udany start w dorosłe życie i robią to najlepiej.
W pozycję w rankingu wpisane są:  nasze zwycięstwa, punkty maturalne, dobrze zdane egzaminy. Innymi słowy, wspomniany ranking pokazuje szkoły, w których warto się uczyć.

Szanowni Rodzice ! Uczniowie I LO ! Nauczyciele I LO !

W I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego warto się uczyć,
co pokazuje kolejny raz ranking PERSPEKTYW. Od minionego roku wzmocniliśmy swoją pozycję, na którą ciężko wszyscy pracujemy i zdobyliśmy tytuł
„SREBRNA SZKOŁA 2019”

Dyrekcja I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie dziękuje za wkład pracy i serdecznie gratuluje
wszystkim Nauczycielom i Uczniom.

Podobno powtórzyć sukces jest jeszcze trudniej niż odnieść go po raz pierwszy…

Ogólnopolska Olimpiada „O Diamentowy Indeks AGH”

Niezwykle miło nam poinformować, że do II etapu półfinałowego XII Ogólnopolskiej Olimpiady „O Diamentowy Indeks AGH” zakwalifikowało się aż 25 uczniów z naszej szkoły. Startowali z matematyki, geografii, fizyki i osiągnęli imponujące wyniki. Na szczególne wyróżnienie zasługują Szymon Wasilewski (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH) i Mateusz Zalega (Id KLASA AKADEMICKA SGH), którzy uzyskali 99 pkt na 100 możliwych.

Pełna lista naszych wspaniałych laureatów przedstawia się następująco:

  1. Półfinaliści z matematyki:
  • Przemysław Sznajder klasa IIc
  • Adam Szewczyk klasa IId
  • Agata Grabska klasa IIIf1
  • Krzysztof Kołodziejczyk klasa IIId
  1. Półfinaliści z fizyki:
  • Agata Grabska klasa IIIf1
  • Krzysztof Kołodziejczyk klasa IIId
  1. Półfinaliści z geografii
  • Mateusz Zalega (Id KLASA AKADEMICKA SGH)
  • Aleksandra Wiktorowicz klasa IId
  • Julia Matusiewicz klasa IId
  • Weronika Konewka klasa IId
  • Mateusz Woźniak klasa IId
  • Adrian Adamus klasa IId
  • Adam Grabowski klasa IId
  • Wiktoria Wijata klasa IIf
  • Kinga Rogulska klasa IIIa
  • Martyna Płóciennik klasa IIIa
  • Aleksandra Waszkiewicz klasa IIIa
  • Ewelina Franczak klasa IIIa
  • Kinga Komur klasa IIIa
  • Alicja Dybalska (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH)
  • Szymon Wasilewski (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH)
  • Piotr Kubiszewski (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH)
  • Angelika Konewka (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH)
  • Patrycja Starnawska (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH)
  • Nikodem Sokołowski(IIIc KLASA AKADEMICKA SGH).

Zawody II etapu półfinałowego już wkrótce, bo 2 i 3 lutego 2019 roku.

Serdecznie gratulujemy naszym Uczniom i ich bliskim życząc kolejnych sukcesów!

„Z Arktyki na Marsa”

19 grudnia 2018 roku gościliśmy w naszej szkole wybitnego paleontologa dr Błażeja Błażejowskiego z Instytutu Paleobiologii Państwowej Akademii Nauk, jedynego Polaka w Programie FMARS (siedmioosobowej międzynarodowej grupie naukowców przygotowywanych do pierwszej załogowej misji na Marsa). W fantastycznym spotkaniu o wyjątkowych walorach naukowo – wychowawczych udział wzięli uczniowie Id KLASY AKADEMICKIEJ SGH, klasy If oraz przedstawiciele klasy Ib.

Prowadzący spotkanie Natalia Sygut i Maciej Kluska (oboje Id KLASA AKADEMICKA SGH) zapoznali zebranych z wybranymi ekspedycjami i pracami badawczymi dr Błażejowskiego.

W prelekcji nasz gość nawiązał do swoich wypraw na pustynię Gobi, Spitsbergen, Hebrydy Zachodnie. Szczególne zainteresowanie wzbudziła relacja z prac terenowych w zakresie paleontologii i sedymentologii w Antarktyce Zachodniej na Wyspie Króla Jerzego oraz realizacja projektu badawczego obejmującego analizę osadów jeziornych krateru Haughtona na wyspie Devon.

Serca wszystkim zabiły mocniej, gdy nasz gość zaczął opowiadać o oknie tafonomicznym typu Solhofen w Sławnie. Tak, tak – to właśnie ten człowiek dokonał odkrycia unikatowego stanowiska o charakterze Fossil – Lagerstätte w kamieniołomie Owadów – Brzezinki na terenie naszego powiatu w gminie Sławno. Prowadzone przez trzy lata badania wapieni wykazały obecność na ziemi opoczyńskiej bogatego zespołu skamieniałości organizmów lądowych i morskich, a wśród nich liczne okazy ryb, skrzypłoczy, szczątki niewielkich gadów, rzadkie amonity, lądowe owady (ważki, żuki i koniki polne) oraz szczątki kostne pterozaurów. Wśród wymienionych skamieniałości najbardziej niezwykłą są żyjące do dziś (choć w innych zakątkach świata) skrzypłocze zwane stabilmorfami. W zapisie kopalnym pojawiły się już 450 mln lat temu. To niezwykle wyspecjalizowane zwierzęta, które od wczesnego paleozoiku nieznacznie zmieniły swój wygląd. Ciało skrzypłocza jest arcydziełem uzbrojenia obronnego. Nie mają one wyraźnie oddzielonej głowy, a para dużych złożonych oczu (do prawie 1000 soczewek w każdym) jest umiejscowiona na bokach wielkiego, hełmiastego głowotułowia z doczepionym mniejszym głowotułowiem. Ponadto skrzypłocze posiadają jeszcze 5 oczu na środku głowotułowia i dwoje na spodniej części. Krew skrzypłoczy ma specyficzną właściwość reagowania na endotoksyny produkowane przez bakterie Gram – ujemne, w kontakcie z nimi natychmiast wytwarza widoczne gołym okiem „agregaty obronne”, otaczające drobnoustroje i natychmiast je niszczące.

Zainteresowaniem naszych uczniów cieszyły się również warunki udziału młodych ludzi w wyprawach naukowych. Grad pytań trafił do prelegenta. Wykład zakończyło piękne przeslanie. Dr Błażej Błażejowki zacytował nieżyjącego już reżysera Kazimierza Kutza „Życie jest zbyt krótkie. Nie warto być przeciętnym”. Te słowa dodały młodym słuchaczom odwagi do podążania w wybranym kierunku, realizacji marzeń, być może staną się fragmentem recepty na życie.

Rozpoczęli! Jak? – Oceńcie sami

11 grudnia 2018 roku Komitet Okręgowy XLV Olimpiady Geograficznej z siedzibą w Łodzi podał do publicznej wiadomości wyniki zawodów I stopnia, którymi się z Wami dzielimy.

I miejsce w Okręgu Łódzkim, I miejsce w województwie łódzkim, I miejsce w kategorii tematycznej A uzyskała uczennica naszej szkoły Wiktoria Wijata (klasa IIf) zdobywając 98 na 100 możliwych punktów. Z czterema punktami mniej na II miejscu w Okręgu Łódzkim, II miejscu w województwie łódzkim, II miejscu w swojej kategorii tematycznej (A) uplasował się Piotr Kubiszewski (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH).

 I miejsce w kategorii tematycznej C zdobył Kacper Konecki (klasa IIc, objęty programem KLASA AKADEMICKA SGH). Jego wynik 90/100 punktów. V miejsce w kategorii tematycznej D z wynikiem 87/100 punktów przypadło w udziale Alicji Dybalskiej (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH). II miejsce wśród uczniów klas I uzyskał Maciej Kluska (Id KLASA AKADEMICKA SGH). Bardzo dobre wyniki dające awans do kolejnego poziomu zawodów odnotowali Nikodem Sokołowski (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH), Miłosz Polak (Id KLASA AKADEMICKA SGH), Angelika Konewka (IIIc KLASA AKADEMICKA SGH) i Mateusz Jurek (Id KLASA AKADEMICKA SGH).

Pierwszy etap, którego wyniki prezentujemy polegał na napisaniu autorskiej pracy badawczej spełniającej wymogi formalne prac naukowych.

Uwzględniając walory środowiska geograficznego naszego terenu aż 7 uczniów z naszej szkoły startowało w kategorii A, której głównym celem było przedstawienie przyrodniczych skutków eksploatacji surowców w wybranej gminie. To był trafny wybór poparty konkretnym uzasadnieniem, co potwierdza ocena jury (wszyscy uzyskali maksymalne noty za to kryterium oceny).

Wiktoria Wijata podjęła się analizy przewodniego zagadnienia w jednej z gmin położonych na trasie Jej rodzinnych podróży. Praca wręcz urzekała analizą w formie map mentalnych i macierzy oceny oddziaływania, wizualizacją proponowanej rekultywacji, racjonalnością i wnikliwością opisu. Całość opracowania została przedstawiona na 120 stronach!

Piotr Kubiszewski i Miłosz Polak wykonali prace traktujące o rodzinnej gminie Żarnów, odbyli wywiady, zidentyfikowali i zbadali formy antropogeniczne powstałe jako skutek eksploatacji surowców mineralnych. Dokonali optymalizacji sposobu gospodarowania przyrodą.

Maciej Kluska przeprowadził liczne prace badawcze na terenie Kopalni Nordkalk (gmina Sławno), nawiązał współpracę z wybitnym paleontologiem panem Błażejem Błażejowskim. Rzeczowo przedstawił znaczenie znalezisk organizmów prehistorycznych stawiając niepodważalną tezę dotyczącą wykorzystania tych walorów środowiska.

Nikodem Sokołowski zajął się piaskownią Antonówka i już samo dotarcie w okolice Bełchatowa było niemałym trudem. Realizacja projektu zapewne ucieszyłaby okoliczną ludność, gdyż Nikodem zaproponował utworzenie infrastruktury do uprawiania sportów zimowych, w tym ekstremalnych.

Angelika Konewka podjęła się trudu określenia pozytywnych i negatywnych skutków eksploatacji surowców na terenie gminy Sławno, w opinii uczennicy lidera wykorzystania potencjału naturalnego w powiecie.

Niejako ripostą pracy Angeliki były badania Mateusza Jurka, który skupił się na gminie Opoczno. Z altruizmem sformułował wiele interesujących hipotez. Uzasadnił znaczenie aplikacyjne badań nad przekształconym krajobrazem

Temat C „Siec transportowa i zróżnicowanie dostępności komunikacyjnej w gminie Opoczno opracował Kacper Konecki. Podobnie, jak poprzednie zagadnienia praca miała charakter empiryczny i była bardzo pracochłonna. Kacper zbadał mnóstwo wskaźników, co zaowocowało najlepsza pracą w tej kategorii.

Alicja Dybalska zaprosiła czytelnika na wspaniałą wyprawę geobotaniczną po unikatowych florystycznie zakątkach ziemi opoczyńskiej. Zaproponowała rozwiązania sterowania funkcjonowaniem ekosystemów.

Reasumując wygraliśmy dwie z czterech kategorii tematycznych (nie startowaliśmy w kategorii B), 9 uczniów będzie reprezentowało naszą szkołę na zawodach okręgowych. Wśród licznych gratulacji, które otrzymaliśmy jedna brzmiała: „Nokaut naukowy”. Oczywiście podchodzimy z dużym dystansem do tych sympatycznych treści. Ale co nie ulega wątpliwości – młodzież naszej szkoły jest wspaniała, potrafi urzeczywistniać niemożliwe.

Gratulujemy naszym Uczniom, ich Rodzicom/Opiekunom. Będziemy Wam kibicować na kolejnych etapach, a już dziś dziękujemy za Wasz ogromny wysiłek, trud.