Kolejny sukces

Dopiero informowaliśmy o sukcesie naszych uczniów w rywalizacji pięknego słowa, a tu kolejne dobre wieści o docenieniu obrazu zatrzymanego w kadrze.

Z ogromną radością informujemy, że uczeń naszej szkoły Miłosz Polak z IId KLASY AKADEMICKIEJ SGH zdobył wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym „Geografia – proces, forma, obiekt”.

Na konkurs wpłynęło 581 fotografii wykonanych zarówno przez uczniów, jak i studentów. W jury zasiedli mistrzowie światła na czele ze Sławomirem Grzankiem – Prezesem Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego.

Praca Miłosza pod wymownym tytułem „Światło przebija ciemności” zdaje się być alegorią dobra pokonującego strach, mroki życia. Niesie nadzieję, co w obecnej sytuacji ma szczególny wydźwięk.

Organizatorzy konkursu takie słowa skierowali do Miłosza „Mamy przyjemność poinformować, że Pana fotografie znalazły się w gronie najlepszych prac (…), potwierdziły znakomite Pana umiejętności fotograficzne i wiedzę geograficzną”.

Gratulujemy Miłoszowi i jego Rodzicom niecodziennego sukcesu.

Miłosz Polak_Światło przebija ciemności_z

Wygrywają w każdych warunkach

Jak się okazuje w okresie kwarantanny też można sięgać po najwyższe laury. Z ogromną radością pragniemy się podzielić wynikami etapu wojewódzkiego Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego „Poznajemy Ojcowiznę”.

I miejsce w kategorii indywidualnej w województwie łódzkim zajął Maciej Kluska z IId KLASY AKADEMICKIEJ SGH. II miejsce w tej samej kategorii zdobyła Maja Bogatek z klasy IIc.

W kategorii zbiorowej II miejsce zdobyły Joanna Wijata i Kinga Borończyk z ICg KLASY AKADEMICKIEJ SGH. Na III miejscu uplasował się zespół w składzie: Weronika Sarwa z ICg KLASY AKADEMICKIEJ SGH i Izabela Wiśniewska z klasy IFg.

Wszystkie nagrodzone prace opiewają piękno Ziemi Opoczyńskiej, ukazują jej dziedzictwo materialne i duchowe. Prowadzą po mało znanych zakątkach i przywołują w pamięci zapomnianych bohaterów.

Gratulujemy wszystkim naszym LAUREATOM i ich Rodzicom. „Bo trzeba mieć odwagę i wrażliwość, dokonać słusznego wyboru, by w końcu cieszyć się niezwykłością”. Tak, tak – nasi uczniowie po prostu potrafią.

Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Geologicznej „Okawango”

Z niezwykłą radością informujemy, że do finału prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Geologicznej OKAWANGO zakwalifikowało się aż 4 uczniów z naszej szkoły:

  • Adrian Adamus klasa IIId
  • Maciej Kluska IId KLASA AKADEMICKA SGH
  • Wiktoria Wijata klasa IIIf
  • Aleksandra Wiktorowicz IIId

Organizatorem konkursu OKAWANGO jest Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Konkurs ma formułę zbliżoną do olimpiady geograficznej. Warto dodać, że do etapu finałowego, który odbędzie się w dniach 29.III – 1.IV 2020 roku w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, Komisja i powołany zespół ekspercki zakwalifikował tylko 44 uczniów rekrutujących się ze wszystkich regionów Polski.

Finały trwające cztery dni obejmują dwa dni zmagań pisemnych z wiedzą z zakresu geologii, budowy Ziemi, historii geologicznej naszej planety oraz twórczego i praktycznego zastosowania wiedzy geologicznej w otaczającym świecie. 1 kwietnia odbędą się prezentacje ustne uczestników zawodów finałowych.

Mocno trzymamy kciuki za naszych uczniów. Dziękujemy za dotychczasowe osiągnięcia, a w finale życzymy samych dobrych odpowiedzi. Serdecznie GRATULUJEMY Wam i Waszym najbliższym.

Jak mawia L. Kate „Może na tym polega magia wiedzy – na dostrzeganiu światła, które większość by przegapiła. To zaleta PRIUMUS INTER PARES”. Jeszcze raz Wam dziękujemy.

Dzień Bez Oleju Palmowego

Nie jem palmowego, chronię orangutany

orang

Konsekwencją popytu na olej palmowy jest rabunkowe pozyskiwanie terenów pod uprawy palmy olejowej, co wpływa negatywnie na środowisko i człowieka. Aby promować świadomość tego problemu, 28 lutego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Opocznie obchodzono Dzień Bez Oleju Palmowego.  Klasy akademickie I c oraz II d wraz z opiekunami p. Marzeną Papis i p. Eweliną Cichańską – Szwaczyk postanowiły pójść w ślady czeskiej organizacji „Koalice proti palmovému oleji” – prekursora tej inicjatywy i zacząć zwiększanie świadomości od społeczności szkolnej. Celem obchodów było przekonanie uczestników o zagrożeniu jakie niesie za sobą stosowanie utwardzonego oleju palmowego w przemyśle.

Prelegenci Amelia Małecka oraz Błażej Baran słusznie zauważyli, że olej palmowy znajduje się w większości polskich domów; jest on składnikiem ok. 50 % produktów znajdujących się w sklepach, a oprócz przemysłu spożywczego jest on wykorzystywany na masową skalę do produkcji kosmetyków i biopaliw. Efektem rosnącego popytu jest rabunkowe pozyskiwanie terenów pod uprawy palmy olejowej, co jest tragiczne w skutkach nie tylko dla natury, ale i człowieka.

Podczas obchodów podkreślano, iż niekontrolowana wycinka lasów tropikalnych pod uprawę palmy olejowej, która ma miejsce przede wszystkim w Indonezji i Malezji, nie jest problemem wyłącznie lokalnym. Naukowcy z amerykańskich uniwersytetów Columbia i Harvard oszacowali, że pyły i zanieczyszczenia spowodowane pożarami w Indonezji spowodowały choroby i śmierć nawet 100 tys. ludzi. Satelity NASA rocznie wychwytują ponad 120 tys. pożarów lasów tropikalnych w Indonezji, emitujących do atmosfery więcej dwutlenku węgla niż cała gospodarka USA.

Gospodarze szkolnej inicjatywy wskazali także na problem niekontrolowanego stosowania pestycydów i środków ochrony roślin, co wpływa na zwiększenie produkcji oleju palmowego. Oczywiście ta cena nie odzwierciedla prawdziwego kosztu, jaki ponosimy podczas jego produkcji, bo nikt nie wspomina o aspekcie utraty lasów, gatunków  flory i fauny, zanieczyszczenia środowiska czy zmiany klimatu. Substancje chemiczne stosowane na konwencjonalnych plantacjach zanieczyszczają glebę, środowisko i wodę. Wylesianie pod palmę olejową jest tragedią dla lokalnych społeczności. W wyniku zanieczyszczeń tracą dostęp do czystej wody pitnej, a kurczące się zasoby ryb w rzekach powodują coraz większe problemy z pozyskiwaniem pożywienia.

Jednak o powadze sytuacji przekonały odbiorców nie słowa, lecz filmy prezentujące najpierw piękno i różnorodność tropikalnych lasów, a następnie  drastyczne przekształcanie ich w plantacje palmy olejowej. Każdemu zapadł w pamięć mały orangutan psocący w pokoju dziewczynki, który szuka sobie nowego miejsca, po tym jak człowiek „wdarł się do jego domu, zabił mu mamę i zniszczył wszystko co dawało mu poczucie bezpieczeństwa”. To właśnie siedliska orangutanów gwałtownie się kurczą. Większość ocalałych osobników trafia do rezerwatów, w których jak przekonywali prowadzący niestety brakuje pieniędzy na ich utrzymanie. Zachęcali tym samym do możliwości zaadoptowania zwierzaka, co rocznie kosztuje około 200 złotych. Warto więc może zaangażować się w takie przedsięwzięcie i uratować „ małego orangutana z filmu”.

Dodatkowo, aby jeszcze bardziej zwiększyć świadomość o zagrożeniu jakie niesie za sobą stosowanie olejów typu trans, klasy akademickie przygotowały konkurs wiedzy na ten temat. W kategorii zespołowej laureatem została klasa I fg, natomiast zwycięzcy indywidualni, zajmujący miejsca na podium to: Diana Huta, Zuzanna Ciupa oraz Maria Wieruszewska. Okazało się także, że nauczyciele naszego liceum posiadają ogromną świadomość ekologiczną. Szczególnie wyróżniła się p. Izabela Jaciubek, która również została nagrodzona. A nagrody rzeczowe ufundował lokalny dyskont przemysłowy Carfour market, za co serdecznie dziękujemy.

„Czy presja konsumencka ma sens” – pytali organizatorzy.  Oczywiście, że tak! Wybierając produkty bez oleju palmowego, sprawdzając skład kosmetyków i słodyczy, pytając o skład ciast i ciastek, które kupujemy, unikając fast-foodów, ograniczymy spożycie oleju palmowego, który często występuje w tanich produktach tego typu, chronimy światowy ekosystem i ratujemy orangutany.

Piąty wykład cyklu Akademii Ciekawej Chemii

W dniu 26 lutego 2020r.  uczniowie klas Ifg ,IIeg i II f wraz z nauczycielkami chemii uczestniczyli w piątym wykładzie Akademii Ciekawej Chemii. Wykład odbył się na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej. Wykładowcą była dr hab. Grażyna Chwatko, która zajmuje się naukowo opracowywaniem nowych metod wykrywania i oznaczania związków siarki w próbkach biologicznych oraz zastosowaniem tych metod do monitorowania przemian metabolicznych w organizmach, zarówno w stanach fizjologicznych jak i patologicznych.

Wykład na temat „ Chemia w życiu codziennym -konserwacja żywności” obejmował zagadnienia wydłużenia czasu przydatności żywności do spożycia, które nurtują ludzkość od zarania. Rozwój nauki pozwolił na wykorzystanie do tego celu środków chemicznych obok istniejących metod fizycznych. Podczas wykładu omówione zostały dodatki do żywności, między innymi takie jak: barwniki, aromaty, substancje konserwujące, substancje wzmacniające smak i zapach. Przedstawione zostały różne metody konserwacji żywności: chłodzenie, usuwanie wody, fermentacja, marynowanie, peklowanie, dodawanie soli, czy cukru oraz użycie środków konserwujących.

Po części teoretycznej nastąpił pokaz ciekawych eksperymentów chemicznych przygotowanych przez przedstawicieli ze Studenckiego Koła Naukowego Chemii Kosmetycznej Uniwersytetu Łódzkiego . Obejrzeliśmy doświadczenia:

  • Wpływ soli i kwasu benzoesowego na rozwój drożdży spożywczych
  • Wulkan z sody oczyszczonej
  • Sok z buraka- naturalny wskaźnik pH
  • Kameleon- wpływ środowiska na zabarwienie błękitu bromotymolowego.