XXIV Ogólnopolski Młodzieżowy Konkurs Krajoznawczy „Poznajemy Ojcowiznę”

20 marca 2017 roku w siedzibie Powiatowej Biblioteki Publicznej w Sieradzu odbyło się uroczyste podsumowanie finału wojewódzkiego Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego „Poznajemy Ojcowiznę”. Głównym celem konkursu jest zachęcenie młodych ludzi do poznawania Ziemi Ojczystej. Oceny prac dokonało jury w skład którego weszli: Hanna Krawczyk – dyrektor Powiatowej Biblioteki Publicznej w Sieradzu, Elżbieta Jaśkiewicz – polonistka i dziennikarka, Joanna Chachura – dziennikarka i poetka oraz Jan Piechur – historyk i krajoznawca. Jak podkreślili członkowie jury prace reprezentowały bardzo wysoki poziom, były pomysłowe, emocjonalne, znakomite.

Fenomenalnie wypadli w nim nasi uczniowie. I miejsce w kategorii indywidualnej zajęła Sylwia Popecka (klasa IIab) za pracę „Broni nie złożę, munduru nie zdejmę, tak mi dopomóż Bóg” . II miejsce w tej samej kategorii zdobyła Julia Ścierska (klasa Ia) za pracę „Przeszłość mojej małej Ojczyzny w pamięci potomnych utrwalona”.

W kategorii prac zespołowych nasi uczniowie wywalczyli całe podium. I miejsce przyznano Dominice Ciszek, Szymonowi Firkowskiemu i Łukaszowi Stępniowi (klasa IIab) za pracę „Krwawiące rany. Pamiętam, pamiętam…”. II miejsce zdobyła praca autorstwa Miłosza Grudzieckiego i Aleksandry Jaciubek (klasa IIab) „Cmentarna spuścizna Drzewicy” – tu jurorzy podkreślili, że jest to rzadki gatunek prac nawiązujących do sztuki sepulkralnej. III miejsce zajął team w składzie Agata Grabska (klasa If1) i Klaudia Nowicka (klasa Ia) za pracę „Zwykli ludzie – niezwykłe historie”.

Na finał ogólnopolski zostaną przesłane prace, które zdobyły I miejsca czyli opracowanie Sylwii Popeckiej i praca zespołowa Dominiki Ciszek, Łukasza Stępnia, Szymona Firkowskiego.

Cieszymy się, że nasza młodzież kocha Ziemię Ojczystą i że ta miłość Ojcowizny została tak wysoko nagrodzona. GRATULUJEMY i czekamy na kolejne dobre wieści.

X Ogólnopolska Olimpiada „O Diamentowy Indeks AGH”

18 marca 2017 roku w budynku głównym Akademii Górniczo – Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie został przeprowadzony pisemny etap finałowy X Ogólnopolskiej Olimpiady „O Diamentowy Indeks AGH”.

Wzięła w nim udział uczennica klasy IIIc Natalia Stępień. Tym razem należało stawić czoła 17 bardzo zróżnicowanym zadaniom. Na wyniki musimy czekać parę tygodni. Warto dodać, że Natalka walczyła nie tylko z wiedzą geograficzną, ale i przeziębieniem, które mocno dało jej się we znaki. Podziwiamy i mocno trzymamy kciuki, by upragniony indeks trafił w ręce naszej Uczennicy.

XVII Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki

14 marca br. uczniowie klas drugich z rozszerzoną geografią (IIab, IIc, IId) brali udział w XVII Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki organizowanym przez Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Spotkanie miało miejsce w sali widowiskowej PGE Giganty Mocy w Bełchatowie.

Jako pierwszy lekcję festiwalową nt.: „Wulkany, klimat, człowiek – relacje środowisko przyrodnicze – człowiek” przeprowadził prof. UŁ dr hab. Piotr Czubla. Na świetnie dobranych przykładach wykazał, iż wulkanizm wielokrotnie prowadził do katastrofalnych zmian w środowisku. Niewiele brakowało, by około 75 tys. lat  temu ofiarą jednej z takich katastrof padł człowiek. Na szczęście udało sie przetrwać, ale ślady kataklizmu w postaci znikomego zróżnicowania genetycznego czytelne są do dziś. Również i w czasach historycznych wielkie erupcje wulkaniczne pociągały za sobą zmiany klimatyczne, których skutkiem bywały klęski głodu, rozruchy, a ostatnio problemy z komunikacją lotniczą. Od 2010 roku nikt nie musi nas przekonywać, że zagrożenia wulkaniczne dotyczą również naszego kraju, mimo, że ostatni wybuch wulkanu na obszarze Polski miał miejsce ponad 3 mln lat temu.

Z kolei prof. UŁ dr hab. Agnieszka Rochmińska przedstawiła fakty i refleksje podróżnicze z Wietnamu, Kambodży i Laosu, reprezentujących różne drogi rozwoju społeczno – gospodarczego. Prelegentka zwróciła uwagę, że prezentowane państwa posiadają wiele wspólnych cech, ale jednocześnie pod wieloma względami są całkiem odmienne. Wietnam, Kambodża i Laos to kraje, w których bardzo trzeba uważać, żeby przeżyć nie natykając się na zaminowane tereny. Wietnam zachwyca zróżnicowaniem i bogactwem atrakcji turystycznych oraz wielkim dynamizmem rozwoju gospodarczego. To w tym kraju coraz większe znaczenie odgrywa hasło „Made in Vietnam”. Ale to jednocześnie kraj kontrowersyjnych wojen indochińskich, związanych z zaangażowaniem Amerykanów w walki. Kambodża to kraj dla turysty kojarzący się z Angkor Wat, w którym ciągle są żywe cierpienia związane z rządami Pol Pota i Czerwonych Khmerów. Poznając to społeczeństwo można zrozumieć cierpienie i moc przebaczania. To jedyny kraj, w którym po rządach komunistycznych przywrócono monarchię. Kambodża jest mocno skorumpowana: bogaci jeżdżą amerykańskimi samochodami, a biedni żyją w niesamowitej nędzy. Na zakończenie wykładowczyni zabrała nas do Laosu, sztucznego tworu, ciągle szukającego swojej tożsamości państwowej.  Poznaliśmy Laos jako kraj materialnie biednych ludzi, ale bogatych duchowo; państwo, w którym można zrozumieć czym jest dobroczynność. Świątynie i pomarańczowe szaty mnichów wpisują się mocno w krajobraz kraju.

Nasi uczniowie po raz kolejny wykazali się wysoką kulturą bycia. Po wykładach, redaktor radio ESKA przeprowadził wywiad z Weroniką Franaszczyk i Hubertem Wiktorowiczem.

Tak więc udział w festiwalu był nie tylko niezwykłym i ekscytującym spotkaniem z nauką, ale również ze znaną rozgłośnią radiową w Polsce. Z niecierpliwością oczekujemy na kolejne sesje naukowe.

Dzień Otwarty Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Uczniowie naszego liceum z klas humanistycznych 1a oraz 2a/b wyjechali na Dzień Otwarty Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, który odbył się 10 marca w godz. 10:30–13:30 w budynku Wydziału Filologicznego w Łodzi.
Wydarzenie było doskonałą okazją do zapoznania się z ofertą studiów na Wydziale Filologicznym UŁ. W trakcie imprezy uczniowie osobiście mogli przekonać się, jak wyglądają akademickie zajęcia, porozmawiać ze studentami i wykładowcami poszczególnych kierunków oraz poznać wydziałową infrastrukturę.

Odwiedzający w tym dniu uzyskali odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania dotyczące studiowania na Wydziale Filologicznym UŁ. Zwiedzali stoiska informacyjne, na których  studenci  udzielali wszelkich informacji dotyczących rekrutacji i samego programu studiów. Nie zabrakło przy tym językowych zabaw i łamigłówek, krótkich testów, konkursów, degustacji potraw oraz innych atrakcji przygotowanych dla odwiedzających.

Najważniejszym elementem imprezy były jednak wykłady i warsztaty prowadzone przez nauczycieli akademickich oraz członków kół naukowych. Nasi uczniowie uczestniczyli w warsztatach: Teatr w praktyce, Baila conmigo! –  Nauka salsy dla początkujących, zajęciach z języka włoskiego Canta con noi ! – „Śpiewaj z nami”, warsztatach języka  francuskiego – Vive la France, warsztatach dla pasjonatów gier komputerowych oraz zajęciach na temat „Przesądów rosyjskich uczniów”, kultury rosyjskiej – „Rosji rozumem nie pojmiesz”, „Antycznych gier i zabaw”, promocji logopedii i audiologii z badaniem słuchu. Spotkali się także z uczestnikami stypendiów wyjeżdżających w ramach programu Erasmus.

Nasi uczniowie dołączyli do wspólnej nauki, zabawy, wielu konkursów i degustacji europejskich smakołyków.

Opiekunowie: pani Agata Karbownik i pani Anna Waśkiewicz życzą humanistom dalszego wzbudzania i utrzymania zainteresowań budujących kulturę i kompetencje człowieka XXI wieku.

Ogólnopolski Konkurs Chemiczny „Alchemik”

Ogólnopolski  Konkurs  Chemiczny „Alchemik” został przeprowadzony  w dniu 9 marca 2017 roku. Do konkursu przystąpiło 33 uczniów naszej szkoły.

Test konkursowy składał się z 30 pytań zamkniętych (1 punkt za prawidłową odpowiedź) oraz zadania opisowego (od 0 do 8 punktów). Pytanie opisowe brzmiało: „Które odkrycie naukowe w dziedzinie chemii, uważasz za najbardziej istotne dla człowieka i dlaczego?” Uczniowie rozwiązywali test  w szkole pod nadzorem nauczycieli prowadzących Konkurs.

Elementem Konkursu  było prawidłowe wypełnienie przez uczestników kart odpowiedzi. Prace  zostały wysłane Ogólnopolskiemu Organizatorowi Konkursu i zostaną ocenione przez Jury powołane przez patronów naukowych Konkursu. Dla wszystkich uczestników przewidziane są dyplomy oraz ewentualnie nagrody.

Wyniki zostaną ogłoszone w  maju 2017r.

Życzymy sukcesów – nauczycielki chemii Emila Grochulska  i  Renata Sijer