REWELACYJNI OPOCZNIANIE

Maciej Kluska i Szymon Milczarczyk (Id KLASA AKADEMICKA SGH) – mają zaledwie po 17 lat, są młodymi utalentowanymi ludźmi, którzy zostali posłami XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Wyróżnia ich wysoka kultura osobista, internacjonalizacja, inteligencja emocjonalna i lingwistyczna, dyplomacja, erystyka. Ich pasją jest działalność na rzecz środowiska lokalnego.

1 czerwca 2019 roku Maciej Kluska i Szymon Milczarczyk z właściwą estymą zasiedli w ławach poselskich. Zaszczytu tego dostąpili tylko Ci uczniowie, którzy przeprowadzili najciekawsze badania i zrealizowali rekrutacyjny plan działań. Myślą przewodnią tegorocznych obrad były losy parlamentarzystów II RP w czasie okupacji. Temat ten nawiązuje do sesji z 2018 r., poświęconej posłom Sejmu Ustawodawczego. „Trudno rozdzielić wojenne losy parlamentarzystów od ich społeczno-politycznej działalności w okresie 20-lecia międzywojennego. W poselskich ławach zasiadała wówczas elita polityczna polski. Byli to ludzie, którzy urodzili się w Polsce pod zaborami. Walczyli o niezależny byt państwowy. Pracowali na rzecz Niepodległej II Rzeczpospolitej. W 1939 r. stanęli do walki w obronie Polski, a następnie zostali poddani represjom przez niemieckiego i sowieckiego okupanta” – powiedział na inaugurację SDiM marszałek Sejmu Marek Kuchciński.

„Temat tegorocznej sesji jest wyjątkowy. Sejm Dzieci i Młodzieży jest wyjątkowym wyzwaniem, zadaniem, ale też wyjątkową przyjemnością uczestniczenia w tym niezwykłym wydarzeniu. Rok 2019 jest dla tego przedsięwzięcia wyjątkowy, dlatego, że w tym roku przypada jubileusz 25-lecia” stwierdził podczas obrad Maciej Kopeć wiceminister edukacji narodowej. Ponadto Podsekretarz Stanu w MEN wyraził wdzięczność nauczycielom, którzy każdego roku wspierają uczniów w przygotowaniu projektów konkursowych. Uczestnicy SDiM mieli za zadanie zapoznać się z biografią wybranego przez siebie posła w celu przybliżenia jego postaw swojej społeczności lokalnej. „Poznawanie historii własnego kraju, losów jego wybitnych obywateli jest niezmiernie ważne. Młodzi ludzie są odpowiedzialni za to, jakie wnioski wyciągną z historii dla działań podejmowanych dziś i w przyszłości” powiedział wiceminister edukacji.

Wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Stanisław Zubek przybliżył w swoim wystąpieniu losy najważniejszych osobistości spośród 1700 osób sprawujących urząd posła podczas wszystkich kadencji Sejmu i Senatu II Rzeczypospolitej. Przypomniał, że podczas II wojny światowej zginął co czwarty poseł i senator: około 200 z nich straciło życie w niemieckiej strefie okupacyjnej, a około 100 w sowieckiej.
„Obserwuję Wasze działania i wiem, że jeżeli będziecie pamiętać o dziejach ojczystych, Wy również możecie zrobić dla naszego kraju i dla nas wszystkich coś dobrego, ważnego, pięknego” zaapelował do młodych uczestników posiedzenia.

„Dobro dziecka to poszanowanie Waszej godności” mówił Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak, przytaczając słowa Janusza Korczaka jako prekursora działań na rzecz dzieci. Wybitny lekarz, pedagog i pisarz żył w tych samych czasach, co parlamentarzyści II RP i podzielił los wielu z nich, ginąc w obozie zagłady w Treblince.

Z kolei zastępca prezesa Instytutu Pamięci Narodowej Mateusz Szpytma zaznaczył, że dzięki temu przedsięwzięciu Sejmu jest możliwe poznawanie historii Polski w sposób twórczy i ciekawy. Powiedział: „W moim przekonaniu uczenie się tylko dla stopni lub z konieczności nie daje tak dużej satysfakcji, jak odkrycie i zrozumienie istoty zagadnienia poprzez działanie na rzecz innych, a tego właśnie mieliście szansę doświadczyć w tym projekcie”.

Następnie głos zabrał Piotr Wasilewski, przewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży RP (RDiM) przy Ministrze Edukacji Narodowej, który wspomniał znaczenie dla demokratycznych przemian w naszej Ojczyźnie pierwszej pielgrzymki papieża Jana Pawła II, której czterdziestą rocznicę obchodzimy w tym roku. Zachęcał do tworzenia Młodzieżowych Rad Uczniowskich w tych gminach, w których one jeszcze nie funkcjonują, aby zyskać możliwość do włączania się w wiele młodzieżowych inicjatyw obywatelskich. Wspomniał też o planowanym projekcie „Przerwany Marsz” polegającym na wspólnej inauguracji roku szkolnego 2019/2020 przez uczniów oraz osoby, które przeżyły II wojnę światową, dla szczególnego uczczenia 80. rocznicy wybuchu wojny.

Piotr Wasilewski dziękował młodzieży za wspólne bicie „Rekordu dla Niepodległej”. Zachęcał do aktywnego uczestniczenia w społeczeństwie obywatelskim, samodzielnego myślenia i budowania własnych opinii o otaczającym świecie. Swoje wystąpienie zakończył przesłaniem: „Jest w nas siła i to od nas zależy los Najjaśniejszej Rzeczypospolitej”.

W kolejnej części posiedzenia porządek obrad przewidywał pytania do Ministra Edukacji Narodowej przygotowane przez młodzieżową Komisję Sejmową, projekt Uchwały Sejmu Dzieci i Młodzieży w sprawie spopularyzowania wiedzy i podkreślenia znaczenia spuścizny pierwszych posłów Niepodległej oraz dyskusję nad tym projektem. W sprawie przyjęcia Uchwały po uwzględnieniu poprawek głosowało 441 posłów: za przyjęciem było 306 głosów, przeciw ─ 83 głosy, 52 posłów wstrzymało się od głosu. Projekt Uchwały został przyjęty na XXV Sesji SDiM.

W gronie desygnowanych do wystąpienia w tym jakże prestiżowym posiedzeniu znalazł się Maciej Kluska. W przygotowanej na tę okoliczność przemowie pragnął podkreślić, że „Nie jesteśmy tu przypadkowo. Udowodniliśmy naszą pracą, że losy Ojczyzny nie są nam obojętne”. Dzień wcześniej Maciej podjął próbę przygotowania poprawki do sejmowej ustawy.

Swoją postawą podczas realizacji projektu i obrad Maciej Kluska i Szymon Milczarczyk dali świadectwo doskonałego przygotowania merytorycznego i na najwyższym poziomie kultury osobistej.

Gratulujemy Wam i Waszym Rodzicom oraz najbliższym pięknego sukcesu, szlachetnej postawy, która pozwala Was zaliczyć do elity intelektualnej naszego kraju. Cytując kardynała Stefana Wyszyńskiego „Jak orły przelatujecie w przyszłość Ojczyzny”.

3A2B.tmp1382.tmp60DA.tmp36AA.tmp2598.tmp3C85.tmp

C063.tmp5267.tmp9902.tmp9604.tmp7246.tmp

C78F.tmp

F020.tmp

D840.tmp

BĘDZIE KOLEJNA KLASA AKADEMICKA SGH!!!

19 czerwca 2019 roku otrzymaliśmy oficjalne potwierdzenie, że od 1września 2019 roku będzie w naszej szkole kolejna KLASA AKADEMICKA SGH. Dotychczas patronatem tej najlepszej uczelni ekonomicznej w kraju były objęte klasy IIIc oraz Id. To sukces, na który w pełni zasłużyli nasi uczniowie podejmując różnorodne działania.

Program stwarza ogromne możliwości rozwoju zaczynając od tutoringu po interesujące zajęcia, webinaria i inne niesztampowe formy pracy. Odwołując się do „Raportu z rocznej działalności KLAS AKADEMICKICH w naszej szkole” tylko w ciągu roku szkolnego 2018/2019 uczniowie tych klas aż 11 razy uzyskiwali tytuł laureatów I stopnia w kraju, finalistów 12 razy. Dodatkowo dziś już nasi absolwenci z klasy IIIc zdobyli 5 indeksów na wyższe uczelnie, czterech z nich uzyskało tytuły LAUREATA OLIMPIADY PRZEDMIOTOWEJ. Z kolei cała klasa Id była nagrodzona w kraju w Ogólnopolskim Konkursie ”Walka z plastikiem” uzyskując I miejsce. Dwóch uczniów z tej klasy zostało posłami XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Działaniami przewidzianymi w programie KLASA AKADEMICKA SGH obejmowani są również zainteresowani/chętni uczniowie z innych klas.😃

Eko-Inicjatywy nagrodzone

Z niezwykłą radością informujemy, że relacja z obchodów Dnia Bez Opakowań Foliowych (zorganizowanego przez Id KLASĘ AKADEMICKĄ SGH) oraz I Opoczyńskiej Symulacji Obrad Krajów Europejskich (przygotowanej przez Ib) została przesłana na Ogólnopolski Konkurs „WALKA Z PLASTIKIEM” i uzyskała jedną z trzech głównych równorzędnych nagród w kraju.

            Konkurs ogłosiła POLSKA PRESS Sp. z o. o., oddział w Gdańsku. Docenienie inicjatyw zbiorowych, rozbudowanych i bardzo zróżnicowanych ogromnie cieszy. W zakończeniu wypowiedzi przesłanej na konkurs czytamy: „Opisane działania muszą zaowocować wzrostem świadomości ekologicznej, poszanowaniem dziedzictwa pożyczonego od przyszłych pokoleń”.

I temu służą i będą służyć kolejne inicjatywy Eko – kalendarza, które planujemy już wkrótce. Jeszcze raz gratulujemy uczniom Id KLASY AKADEMICKIEJ SGH i Ib.

Prosto z Watykanu

Już po raz kolejny otrzymaliśmy piękne noworoczne błogosławieństwo dla całej wspólnoty szkolnej od Papieża Franciszka. A to wszystko za sprawą uczniów IIIc KLASY AKADEMICKIEJ SGH, którzy w okresie przedświątecznym przesłali słowa życzeń do Watykanu.

Tradycyjnie karta świąteczna – prawdziwe arcydzieło została wykonana przez naszą uczennicę, tym razem Aleksandrę Ziębę (Id KLASA AKADEMICKA SGH).

„Międzynarodowy Dzień Bez Opakowań Foliowych” w I Liceum Ogólnokształcącym

Tak mało trzeba, żeby zadbać o środowisko i zastąpić popularną reklamówkę np. torbą ekologiczną lub wielokrotnego użytku. Dzięki takim właśnie małym inicjatywom możemy zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska. Dziś rzadko, kto myśli globalnie, wszystkim Nam wydaje się, że jedna osoba niczego nie może zmienić… Ale jeśli takich osób będzie więcej i będą postępować zgodnie z działaniami proekologicznymi to na pewno przyroda im za to podziękuje… Taki tok myślenia przyjęła właśnie klasa ID należąca do programu „Klasa Akademicka SGH”. 23 stycznia 2019 zorganizowała ona na terenie szkoły kampanię społeczną z okazji  „Międzynarodowego Dnia bez opakowań foliowych”. Kampania ta zrodziła się kilka lat temu ze względów pro-ekologicznych’ ale w naszej szkole odbyła się po raz pierwszy i okazała się „strzałem w dziesiątkę”. Wymowne zdjęcia, szokujące dane na temat zużycia opakowań foliowych oraz ich rażący wpływ na środowisko naturalne w postaci piętrzących się stosów śmieci nie tyko na lądzie, ale także pływające wysypiska śmieci  na oceanach, przez które trzeba przebijać się łodzią co najmniej kilka dni, wywarły ogromny wpływ na uczestników kampanii. Uczniowie uczestniczący w tej międzynarodowej inicjatywie, sami podejmowali dyskusje z nauczycielami podczas lekcji w celu wprowadzenia programów naprawczych w szkole oraz ich codziennym życiu. Prowadzący kampanię w osobach: Agata Zięba, Natalia Sygut, Maciej Kluska oraz Bartosz Sobczyk przesłali na koniec mocny  komunikat do każdego z uczestników, aby  ratować Ziemię przed niszczycielską siłą opakowań foliowych, a także, aby próbować zmieniać swoje nawyki, gdyż nic nas to nie kosztuje, a może wprowadzić wielką zmianę na lepsze…