Zielona Szkoła – Murzasichle 2017

Gdyby można było w dwóch słowach opisać wyjazd jaki miał miejsce w minionym tygodniu zapewne byłyby nimi: „Podróże kształcą”! Gdybyśmy jednak nie mieli przy tym uroczych wspomnień to rzeczywiście można by było taki opis zostawić!  Ale wszystko po kolei…

W dniach 5-9.06.2017 roku zorganizowaliśmy wyjazd uczniów z klasy I D, I A oraz IF w  nasze polskie Tatry.

Poniedziałek – dzień wyjazdu z naszego rodzinnego miasta, był również dniem odwiedzin miasta koronacyjnego oraz nekropolii królów Polski. Spacerowaliśmy razem z naszym przewodnikiem, po najważniejszych szlakach magicznej stolicy Polski do 1795 r.  – grodu Kraka. Każdy turysta wraca tu niezliczoną ilość razy, a za każdym razem odkrywa coś nowego, coś pięknego. I nasi licealiści delektowali się niecodziennym klimatem miasta dodając odrobinę „soli attyckiej” niepowtarzalnej atmosferze Krakowa.

Dzień zakończyliśmy pyszną obiadokolacją w Murzasichlu, pięknej miejscowości położonej na skraju Tatrzańskiego Parku Narodowego, w której mieliśmy przygotowane noclegi przez właścicieli ośrodka „Leśna Cisza”.

Wtorek przywitał nas już widokiem gór, które w czerwcowym słońcu wyniośle prezentowały się zza okien i zachęcały do zwiedzania. 43 osobowa grupa młodzieży wraz z opiekunami, ochoczo wyruszyła do Doliny Kościeliskiej. Jak się dowiedzieliśmy od naszej pani przewodniczki, pod koniec XVIII wieku pojawili się w dolinie pierwsi turyści. Dolina stawała się coraz bardziej popularna – wędrowano nią aż na szczyt Bystrej, by podziwiać wschód słońca. Natchnienie do swoich utworów czerpali tu wspaniali twórcy polskiej literatury wśród których był również patron naszej szkoły –  Stefan Żeromski.

Wtorkowy wieczór był wieczorem sportowym. Po długim spacerze wszyscy znaleźli jeszcze siły na grę w piłkę siatkową, piłkę nożną  i tenis stołowy. Po rozegranych meczach, przy dźwiękach muzyki, z przyjemnością zjedliśmy kiełbasę z ogniska i grillowane oscypki. Atmosfera sprzyjała kolejnym rozgrywkom. Zorganizowaliśmy zatem zespołową grę „Kalambury”. Kreatywność zawodników zarówno tych którzy musieli w migowy sposób pokazać hasło, jak i tych, którzy musieli je odgadnąć, wywoływały salwy śmiechu.

I trzeciego dnia już z samego rana mieliśmy spacer. W środę wyruszyliśmy trasą nad Morskie Oko. Kazimierz Przerwa-Tetmajer, o Morskim Oku, pisał w swym wierszu:

Pogodne, ciche jak duch, co tonąc w marzeniu
leci w sfery spokojne, burzliwe ominie:
lśni jezioro zamknięte w granitów kotlinie,
jak błyszczący dyjament w stalowym pierścieniu…

W 2014 r. Morskie Oko zostało uznane przez The Wall Street Journal jednym z pięciu najpiękniejszych jezior świata. Chyba nie trzeba dodawać już nic więcej!

Jak przystało na Zieloną Szkołę nie mogło obyć się bez zajęć edukacyjnych. Zorganizowaliśmy szkolenie z udzielania pierwszej pomocy. I wzięliśmy udział w prelekcji, które prowadzone były przez pana Adama Gąsienicę w tradycyjnej góralskiej chałupie. Jej wystrój stanowią autentyczne zbiory sztuki podhalańskiej. Opowieści o pierwszych osadnikach, zwyczajach pasterskich, legendach zbójnickich, muzyce i stroju przeplatane są prezentacją instrumentów oraz humorem góralskim. Zakres tematyki oraz dowcip dostosowany jest do wieku słuchaczy. Ilustrację do opowieści stanowią bogate zbiory rzemiosła artystycznego, pasterskich sprzętów użytkowych, strojów oraz instrumentów regionalnych.
Dopełnieniem opowieści jest prezentacja multimedialna, której pierwsza część zawiera stare fotografie, przedstawiające historię Zakopanego i okolic oraz postaci związane z regionem. Druga z kolei prezentuje panoramy tatrzańskie i jest jakby krótką wycieczką po górach z zaznaczeniem ciekawych szlaków oraz fauny i flory Tatr.

Czwartkowy dzień był przeznaczony na zwiedzanie Zakopanego. O Zakopanem nie trzeba raczej opowiadać. Wszyscy wiedzą, że jest największym ośrodkiem miejskim w bezpośrednim otoczeniu Tatr, dużym ośrodkiem sportów zimowych, od dawna nazywanym nieformalnie zimową stolicą Polski. Można zatem powiedzieć, że wędrowaliśmy śladem naszego patrona, bo i on pod koniec XIX wieku bywał w Zakopanem, które stało się ośrodkiem kulturalnym, odwiedzanym (lub zamieszkanym) przez sławne postacie polskiej kultury.

Zwiedziliśmy rzymskokatolickie sanktuarium maryjne w Polsce, Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na zakopiańskich Krzeptówkach, wybudowane jako votum za ocalenie życia papieża Jana Pawła II po zamachu z 13 maja 1981. Poznaliśmy historię najsławniejszych zabytków do których zaliczany jest  barokowy drewniany kościółek i odwiedziliśmy groby zasłużonych Polaków na Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku. Dopełnieniem czwartkowego przedpołudnia był wjazd kolejką na Gubałówkę. Podziwiając widoki przespacerowaliśmy się do wyciągu na Butorowym Wierchu. Z Gubałówką łączy go widokowy odcinek Szlaku Papieskiego. Uruchomiona w 1978 kolej krzesełkowa „Butorowy Wierch” w trakcie jazdy pozwoliła nam  na podziwianie wspaniałej panoramy całych Tatr polskich i słowackich oraz Zakopanego i Kościeliska. Po powrocie do „Leśnej Ciszy” mieliśmy tylko czas na zjedzenie obiadu i przebranie się. Czekała już na nas rezerwacja biletów do kręgielni w Aqua Parku w Zakopanem. Pięć torów wyłącznie dla nas! Jakie były emocje, kiedy to każdy z nas czekał na swoją kolej, by uzyskać 10 punktów wykonując tzw. „strike’a” podczas jednego uderzenia kulą!

Wiemy, że jest czas na zabawę i na naukę. Czwartkową wycieczkę zakończyliśmy krótką prezentacją przy  znajdującym się w Zakopanem pomniku Józefa Kurasia – „Ognia”  odsłoniętym 13 sierpnia 2006. Zapalając znicz podziękowaliśmy polskim bohaterom.

Po kolacji ostatni wieczór na Podhalu zakończyliśmy zabawą w karaoke, której puentą są jedynie słowa kultowej już piosenki autorstwa Jerzego Stuhra:

”(…)Stoję przy mikrofonie,
niech mnie który przegoni,
różne sceny, brygady,
już nie dadzą mi rady
bo ja się wcale nie chwalę
ja po prostu niestety mam talent(…)”

No i  niestety… nadszedł dzień powrotu…  ale DO DOMU 🙂 !

Po ostatnim śniadaniu w towarzystwie gór, z zapakowanymi bagażami do autokaru, ruszyliśmy w drogę powrotną. Wybraliśmy kurs na Niedzicę. W jej okolicach znajduje się zapora wodna i Zalew Czorsztyński. Znajduje się on nad zalanym korytem rzeki Dunajec. Pod wodą znalazły się takie znane miejscowości jak Czorsztyn, część wioski Niedzica czy Stare Maniowy.  Nasza ciekawość zmusiła nas, by odbyć rejs statkiem, z pokładu którego było można podziwiać okoliczne zabytki zarówno architektury jak i przyrody takie jak: Zamek Dunajec w Niedzicy, zamek w Czorsztynie, Zaporę Wodną w Niedzicy, skansen na półwyspie Stylchen, Zielone Skałki, Pieniński Park Narodowy oraz wiele innych. Niesamowite widoki i ujmujący spokój spowodowały, że każdy wracał do domu z tęsknotą.

Piątkowy wieczór był już spędzany przez każdego uczestnika wycieczki w rodzinnym domu. Każdy musiał nabrać sił, by w poniedziałek stawić się punktualnie w szkole! Bo jak pisał Hans Christian Andersen w książce  Autobiografia. Baśń mojego życia: „Podróże są jak ożywcza kąpiel dla umysłu.”

Życzymy wszystkim udanych podróży!

XX Rajd „Brzegiem Pilicy”

logoW sobotę 27 maja 2017 r. 25-cio osobowa grupa turystów z I Liceum Ogólnokształcącego im S. Żeromskiego w Opocznie uczestniczyła w XX Jubileuszowym Rajdzie „Brzegiem Pilicy” organizowanym przez Oddział PTTK  w Żarnowie we współpracy ze Skansenem Rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim.

logoPTTK

Podczas imprezy młodzież przeszła pieszo 6 km od miejscowości Brzustów przez Młyn Gaszek, Legnicę do Inowłodza. Głównymi celami rajdu było:

• Poznanie walorów turystyczno – przyrodniczych odcinka Pilicy
  • Poznanie atrakcji turystycznych okolic Tomaszowa Maz.
  • Poznanie zbiorów Skansenu Rzeki Pilicy w Tomaszowie Maz.
  • Propagowanie turystyki pieszej jako formy czynnego wypoczynku
  • Zwiedzanie zamku Kazimierza Wielkiego w Inowłodzu

Trasa rajdu była bardzo malownicza, przechodziliśmy w lesie przez kładkę na rzeczce Słomianka – dopływ Pilicy, nad Pilicą w Inowłodzu zatrzymaliśmy się przy źródełku im. Juliana Tuwima – źródle szczelinowym wypływającym ze skał., gdzie spotkaliśmy się z pracownikiem Zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych, który przybliżył nam walory przyrodnicze regionu. Jakże pięknie opowiadał o ptaszkach, siedliskach i zbiorowiskach leśnych. Dalej przeszliśmy do XIV- wiecznego Zamku Kazimierza Wielkiego w Inowłodzu, który zwiedzaliśmy  z przewodnikiem. Kolejnym etapem rajdu był Skansen Rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim. Na terenie skansenu przeprowadzono konkurs wiedzy o Pilicy i Nadpiliczu, w którym Julia Słodkowska z kl. 1F1 zajęła trzecie miejsce. Julii serdecznie gratulujemy.

Wszystkim turystom zapewniono słodki poczęstunek oraz znaczek okolicznościowy i notes. Dodam jeszcze, że ciekawą trasę rajdu uświetniła znakomita, słoneczna pogoda oraz odwiedziny w rezerwacie przyrody: „Niebieskie Źródła” w Tomaszowie Mazowieckim.

Tatiana Kosylak – opiekun SKKT  PTTK

Wymiana ze szkołą włoską Liceo Classico „ORAZIO” w Rzymie

W kwietniu po raz piąty nasza szkoła zorganizowała wymianę polsko – włoską z liceum w Rzymie.

Po szkołach w Brindisi, Rosarno i Avezzano tym razem gościliśmy młodzież ze stolicy Włoch.

W dniach 3 – 9 kwietnia 2017 r. przyjęliśmy grupę dwunastu uczniów liceum rzymskiego z opiekunką, panią Martiną Novello. Mieszkali oni w domach naszych uczniów i poznali  codzienne życie polskich rodzin. Brali też udział w lekcjach zorganizowanych przez nauczycieli „Żeroma”: geografii u pani prof. Marzeny Papis, języka angielskiego u pani prof. Julii Grabskiej i prof. Kariny Nojek oraz matematyki u pani prof. Anny Ksyty. Zarówno Włosi, jak i nasi uczniowie musieli wykazać się nie tylko wiedzą z danego przedmiotu, ale też bardzo dobrą znajomością języka angielskiego i włoskiego, ponieważ musieli komunikować się zarówno między sobą, jak i z nauczycielem.

Goście z Rzymu mieli możliwość też poznać kulturę ludową i zwyczaje regionu opoczyńskiego.Zwiedzili Muzeum Regionalne oraz mieli możliwość obejrzeć występ folklorystyczny zaprezentowany przez przedszkolaków z Przedszkola nr 8. Goście byli zachwyceni małymi artystami, szczególnie że powitani zostali w ich ojczystym języku, oraz ich strojami i urokiem.

Kolejnym punktem zwiedzania Opoczna była wizyta w Starostwie Powiatowym. Włosi powitani zostali przez władze naszego regionu, obejrzeli film ukazujący piękno i osobliwości naszego powiatu i otrzymali drobne upominki.

Następne trzy dni spędziliśmy na wycieczce do Krakowa, Zakopanego i Auschwitz.

Kraków, który zwiedziliśmy z włoskim przewodnikiem, zachwycił i oczarował gości. Zakopane zaskoczyło zimową aurą: śniegiem i zimnem. Mimo to Włochom bardzo podobała się zabawa białym puchem, którego nie mają na co dzień. Auschwitz natomiast poruszyło do głębi i natchnęło refleksją nad naturą ludzką oraz nad wartością tolerancji i szacunku dla każdego człowieka.

Po powrocie z wycieczki niestety musieliśmy pożegnać się z naszymi włoskimi przyjaciółmi.Czas szybko mija i to, co dobre kończy się. Pożegnanie było serdeczne i pełne łez. Osłodą była jedynie świadomość, że wkrótce nastąpi ponowne spotkanie w Rzymie.

Czas naszej rewizyty nastąpił w dniach 20 – 27 kwietnia 2017 r. Każdy z  uczniów został przyjęty w domu  przez swego kolegę Włocha.

W tych dniach mieliśmy możliwość zwiedzić mnóstwo najpiękniejszych zabytków Wiecznego Miasta: Colosseum, Forum Romanum, Villa Borghese, starożytną Ostię, Plac św. Piotra i bazylikę z grobem św. Jana Pawła II, Fontannę di Trevi, Schody Hiszpańskie, Piazza Navona oraz Muzea Watykańskie z zapierającą dech w piersiach swym pięknem Kaplicę Sykstyńską. Wielu z nas miało możliwość oglądać Rzym nocą, co jest niezapomnianym przeżyciem.

Najważniejsza jednak była możliwość zaprzyjaźnienia się z młodymi rówieśnikami z Włoch, poznanie ich stylu życia i zwyczajów. Przekonaliśmy się, że mimo dzielących nas dwóch tysięcy kilometrów, nieco różnych stylów życia i sposobu spędzania czasu wolnego w głębi duszy jesteśmy tacy sami, mamy takie same pragnienia szczęścia i miłości.

Będąc w Rzymie mieliśmy okazję przekonać się jak wielokulturowe i tolerancyjne jest to miasto.

Niestety i czas naszego pobytu we Włoszech szybko dobiegł końca. Musieliśmy z żalem pożegnać to niesamowite pełne sztuki i tętniące życiem miejsce. Pożegnanie było żewne i serdeczne. Obiecaliśmy sobie, że się jeszcze spotkamy i na pewno będziemy w stałym kontakcie. Cóż…Omnia tempus habent!

Opinie uczestników wymiany

Należy pamiętać, aby nigdy się nie wstydzić powiedzieć, gdy coś nas denerwuje lub nam przeszkadza. Bardzo fajnie było zobaczyć i odkryć inną kulturę niż nasza. Żaden kraj nie jest identyczny jak nasz, każdy z nas ma coś wyjątkowego w swoim miejscu zamieszkania.
Należy próbować nowych wyzwań i korzystać z okazji, ponieważ nigdy nie wiemy czy taka możliwość jeszcze się trafi.
Cieszmy się, że możemy poznać nowych ludzi i kultury inne niż nasze.
Patrycja
———————————————————-

To była zdecydowanie najlepsza wycieczka w życiu. Fajnie było stać się częścią ich życia, poczuć się jak prawdziwa Włoszka. Mam wrażenie, że przeszliśmy pół Rzymu, ale było warto. Włosi to kompletnie inny świat niż Polacy. Inna kultura, ale to było bardzo ciekawe doświadczenie i nie żałuję, że wzięłam udział w wymianie.
Ola

Moje wrażenia są bardzo pozytywne, cała wymiana była fantastyczną szansą na poznanie kultury innego kraju oraz podszkolenie języka angielskiego i włoskiego. Pobyt we Włoszech pozwolił mi  zauważyć różnice między nimi a Polską – w domach, na ulicach, w kontaktach międzyludzkich. Mogłam też spróbować włoskiej pizzy, spaghetti czy kawy, ale i tak najlepszą rzeczą jest dla mnie to, że mimo, że pochodzimy z różnych krajów, mamy inne przyzwyczajenia a nasze ojczyste języki są kompletnie odmienne, znajomość angielskiego umożliwiła nam bezproblemowe porozumiewanie się i poznanie drugiej osoby. Uważam, że tydzień spędzony we Włoszech był jak dotychczas jednym z najlepszych momentów w moim życiu.

XXIII Targi – Regiony Turystyczne NA STYKU KULTUR

17 marca 2017 r. młodzież I Liceum Ogólnokształcącego im Stefana Żeromskiego wraz z opiekunami uczestniczyła w XXIII Międzynarodowych Targach Turystycznych w Łodzi.

W tym roku podczas targów wystawy traktowały o podróżowaniu, turystyce rowerowej i sposobach na odkrywanie nieznanych zakątków Polski. Inspirujące rozmowy z przedstawicielami biur podróży, organizacji turystycznych, z przedstawicielami parków narodowych czy krajobrazowych, prezentacja szlaków rowerowych czy fascynujących miejsc zachęcały do odwiedzenia targów.

Podczas targów poświęcono uwagę turystyce rowerowej. Region partnerski wydarzenia – MAKROREGION – WSCHODNI SZLAK ROWEROWY GREEN VELO przedstawił trasę ponad 2 tysięcy kilometrów, czekającą na wielbicieli dwóch kółek. Fani takiej formy aktywności, odwiedzając stoisko Green Velo, mogli doświadczyć stacjonarnego podróżowania 3D, otrzymać bezpłatne mapy turystyczne i gadżety.

Zakres tematyczny targów obejmował między innymi:

1. Promocję turystyki
    –    narodowe i regionalne organizacje turystyczne
    –    lokalne organizacje turystyczne i grupy działania
    –    województwa, powiaty, miasta i gminy
    –    izby, organizacje i stowarzyszenia branży turystycznej
    –    punkty informacji turystycznej
  1. Wypoczynek i rekreację
    –    uzdrowiska, sanatoria
    –    ośrodki SPA i wellness
    –    hotele luksusowe
    –    obiekty rekreacyjne
  1. Atrakcje turystyczne
    –    parki rozrywki, parki tematyczne
    –    muzea, skanseny
    –    szlaki turystyczne
    –    festiwale, koncerty
    –    zabytki architektury
    –    obiekty sakralne
    –    parki, ogrody
  1. Organizatorów turystyki
    –    touroperatorzy i biura podróży
    –    turystyka medyczna
    –    turystyka sportowa – wyjazdy na mecze
    –    biura podróży dla studentów
  1. Turystykę biznesową
  2. Turystyka aktywną i ekstremalną
    –    turystyka kwalifikowana
    –    turystyka aktywna (organizatorzy wypraw ekstremalnych)
    –    producenci sprzętu turystycznego i sportowego
    –    żeglarstwo, kajakarstwo, nurkowanie
    –    turystyka rowerowa
    –    wspinaczka
  1. Zakwaterowanie
  2. Transport
    –    usługi przewozowe
    –    porty i linie lotnicze
  1. Usługi turystyczne
    –    towarzystwa ubezpieczeniowe
    –    portale rezerwacyjne
  1. Wydawnictwa i Internet
    –    wydawnictwa podróżnicze
    –    magazyny podróżnicze
    –    portale i blogi turystyczne
  1. Hobby
    –    producenci sprzętu specjalistycznego
    –    łowiectwo
    –    wędkarstwo
    –    sprzęt turystyczny
    –    wyposażenie campingowe
    –    akcesoria motoryzacyjne i rowerowe
    –    sklepy ze sprzętem turystycznym i sportowym
    –    akcesoria i sprzęt fotograficzny

Zapewnione atrakcje podczas targów wzbudziły zainteresowania młodzieży, jak również opiekunów. Każdy znalazł coś dla siebie, zebraliśmy ciekawe materiały promocyjne, przewodniki, plakaty, odblaski, długopisy i inne. Mogliśmy zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie i na miejscu bezpłatnie wywołać.

Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Fabryki w Łodzi.

Muzeum Fabryki to miejsce, gdzie odkryjecie historię zakładów włókienniczych stworzonych przez Izraela Poznańskiego w drugiej połowie XIX. wieku. W czasach swojej świetności zakłady te produkowały miliony metrów tkanin bawełnianych.

Przemysłowe imperium Poznańskiego stanowiło samowystarczalną dzielnicę z rezydencją właściciela, domami dla robotników, własnym kościołem i szpitalem. Dziś w zabytkowych budynkach mieści się centrum Manufaktura. W Muzeum Fabryki poznaliśmy dzieje przemysłowej fortuny Poznańskich, rozwój zakładów, technikę produkcji tkanin bawełnianych i codzienną pracę dawnych robotników. Ciekawa wystawa prezentowała zdjęcia, dokumenty, filmy, plany architektoniczne, próbki surowców i produktów fabryki.

Mieliśmy możliwość zobaczyć, jak pracują zabytkowe krosna i wysłuchać historii opowiadanych przez przewodników o pracy w zakładach fabrycznych, gdzie jednocześnie pracowało 1000 maszyn przędzalniczych a 4 z nich jednocześni obsługiwał jeden człowiek. Niesamowite.

W Muzeum Fabryki przedstawiono również długą drogę bawełny z plantacji, poprzez fabrykę, do sklepu z tkaninami.

Myślę, że program wycieczki dostarczył wielu wrażeń i była ona pewną lekcją historii oraz geografii i turystyki.

Tatiana Kosylak

Uczniowie „Żeromskiego” z wizytą na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi

Młodzież z klas medycznych I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie 8 marca uczestniczyła w zajęciach zorganizowanych w ramach Drzwi Otwartych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Drzwi Otwarte to najlepszy sposób, aby zobaczyć jak wygląda i funkcjonuje uczelnia. Organizatorzy bardzo się postarali i przygotowali dla przyszłych studentów mnóstwo atrakcji. Na parterze oraz na pierwszym piętrze studenckie koła naukowe przygotowały stoiska pokazowe. Zatrzymując się przy którymś z kilkudziesięciu stoisk można było zmierzyć swój cukier, zbadać poziom tkanki tłuszczowej albo zasięgnąć porady u studentów kierunku lekarsko-dentystycznego jak prawidłowo dbać o zęby. Studenci SKN Psychologii w Medycynie, oraz SKN Dietetyki udzielali cennych porad żywieniowych ze szczególnym uwzględnieniem pokarmów, które poprawiają samopoczucie oraz koncentrację sprawności umysłowej. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się pokazy szycia chirurgicznego, oraz wideochirurgii przygotowane przez studentów z Koła Chirurgii i Onkologii Dziecięcej. Najcenniejszym doświadczeniem była jednak i rozmowa ze studentami uczelni, którzy odpowiadali na wszystkie pytania. Nasi uczniowie uczestniczyli w ciekawych wykładach. Z wielu proponowanych wybraliśmy miedzy innymi:

• Wykład pt. Gość specjalny: UWAGA! Naukowy Bełkot ,,Jak nauka może cię zauroczyć?’’
  • Student Farmacji przed wyborem drogi zawodowej- jak podjąć decyzję (dr n. farm. Michał Kołodziejczyk, Zakład Technologii Postaci Leku).
  • Dopalacze a never ending story (prof. dr hab. n. farm. Jolanta Zawilska, Zakład Farmakodynamiki).

Ten wyjazd z pewnością pomógł naszym uczniom podjął decyzję, co chcą robić dalej w życiu.