W celu zacieśnienia kontaktów młodzieży licealnej z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Łódzkiego oraz zwiększenia zainteresowania chemią nauczyciele tego przedmiotu – Renata Sijer i Emila Grochulska przystąpili już kolejny raz do programu edukacyjnego: „Akademia Ciekawej Chemii”. Jest to inicjatywa polegająca na prowadzeniu specjalnych wykładów obejmujących wybrane zagadnienia z różnych działów przedmiotu, wzbogaconych pokazami multimedialnymi, oraz eksperymentami przeprowadzanymi „ na żywo”. Zajęcia prowadzone są cyklicznie raz w miesiącu.
Tegoroczna edycja – XI Akademii Ciekawej Chemii jest współfinansowana z grantu z Unii Europejskiej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, numer: POWR.03.01.00- IP.08-00-3MU/18, tytuł: „Kształcenie kompetencji kluczowych poprzez zajęcia eksperymentalne z chemii dla niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego”. Z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego zakwalifikowano do udziału w zajęciach ACCH 16 uczniów wyróżniających się osiągnięciami z zakresu przedmiotu chemii.
Lista uczniów biorących udział w zajęciach Akademii Ciekawej Chemii z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie:
- Klaudia Borończyk
- Natalia Barul
- Patrycja Błażejewicz
- Maria Gancarz
- Patrycja Dusza
- Jakub Kędziora
- Patryk Krzewiak
- Kinga Łukasik
- Sandra Rutowicz
- Jagoda Rogulska
- Kinga Stępniak
- Igor Tamborek
- Katarzyna Dziubelska
- Klaudia Wolowska
- Łukasz Wrzeszcz
- Zuzanna Wylon
Uroczysta inauguracja XI edycji Akademii Ciekawej Chemii oraz wykład prof. dr hab. Grzegorza Mlostonia „Znaczenie odbicia lustrzanego w naturze” miała miejsce w środę 16 października 2019r. w Auli im. Prof. Anny Chrząszczewskiej Wydziału Chemii UŁ.
W wykładzie zostało omówione:
- zjawisko chiralności, jego sens fizyczny oraz wpływ na strukturę związków chemicznych, a także ich reaktywność oraz właściwości biologiczne.
- historia badań związków chiralnych, sposoby opisu ich struktury, czyli reguły służące do ustalania tzw. konfiguracji absolutnej oraz metody fizyko-chemiczne stosowane do oznaczania skręcalności właściwej stanowiącej miarę ich aktywności optycznej.
- podstawowe zasady prowadzenia tzw. reakcji asymetrycznych, których celem jest otrzymywanie w laboratorium związków optycznie czynnych.
Po wykładzie odbył się pokaz eksperymentów na żywo przeprowadzanych przez studentów Wydziału Chemii. Uczestnicy ACCH obejrzeli doświadczenia:
- Chemiczny ogród
- Przesłuchanie misia żelka
- Parowóz
- Burza w probówce
- Świetliki
- Samozapłon gliceryny
- Wulkan
- Węże faraona