Akademia Ciekawej Chemii

W celu zacieśnienia kontaktów młodzieży licealnej z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Łódzkiego oraz zwiększenia zainteresowania chemią nauczyciele tego przedmiotu –  Renata Sijer i Emila Grochulska przystąpili już kolejny raz  do programu edukacyjnego: „Akademia Ciekawej Chemii”. Jest to inicjatywa polegająca na prowadzeniu specjalnych wykładów obejmujących wybrane zagadnienia z różnych działów przedmiotu, wzbogaconych pokazami multimedialnymi, oraz eksperymentami przeprowadzanymi  „ na żywo”. Zajęcia prowadzone są cyklicznie raz w miesiącu.

Tegoroczna edycja – XI Akademii Ciekawej Chemii jest współfinansowana z grantu z Unii Europejskiej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, numer: POWR.03.01.00- IP.08-00-3MU/18, tytuł: „Kształcenie kompetencji kluczowych poprzez zajęcia eksperymentalne z chemii dla niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego”. Z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego zakwalifikowano do udziału  w zajęciach ACCH 16 uczniów wyróżniających się osiągnięciami z zakresu przedmiotu chemii.

Lista uczniów biorących udział w zajęciach Akademii Ciekawej Chemii z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie:

  1. Klaudia Borończyk
  2. Natalia Barul
  3. Patrycja Błażejewicz
  4. Maria Gancarz
  5. Patrycja Dusza
  6. Jakub Kędziora
  7. Patryk Krzewiak
  8. Kinga Łukasik
  9. Sandra Rutowicz
  10. Jagoda Rogulska
  11. Kinga Stępniak
  12. Igor Tamborek
  13. Katarzyna Dziubelska
  14. Klaudia Wolowska
  15. Łukasz Wrzeszcz
  16. Zuzanna Wylon

Uroczysta inauguracja XI edycji Akademii Ciekawej Chemii oraz wykład prof. dr hab. Grzegorza Mlostonia „Znaczenie odbicia lustrzanego w naturze”  miała miejsce w środę 16 października 2019r. w Auli  im. Prof. Anny Chrząszczewskiej  Wydziału Chemii UŁ.

W wykładzie zostało omówione:

  • zjawisko chiralności, jego sens fizyczny oraz wpływ na strukturę związków chemicznych, a także ich reaktywność oraz właściwości biologiczne.
  • historia badań związków chiralnych, sposoby opisu ich struktury, czyli reguły służące do ustalania tzw. konfiguracji absolutnej oraz metody fizyko-chemiczne stosowane do oznaczania skręcalności właściwej stanowiącej miarę ich aktywności optycznej.
  • podstawowe zasady prowadzenia tzw. reakcji asymetrycznych, których celem jest otrzymywanie w laboratorium związków optycznie czynnych.

Po wykładzie odbył się pokaz eksperymentów na żywo przeprowadzanych przez studentów Wydziału Chemii. Uczestnicy  ACCH obejrzeli doświadczenia:

  • Chemiczny ogród
  • Przesłuchanie misia żelka
  • Parowóz
  • Burza w probówce
  • Świetliki
  • Samozapłon gliceryny
  • Wulkan
  • Węże faraona