Menedżerskie webinarium

8 października 2018 roku uczniowie Id KLASY AKADEMICKIEJ SGH uczestniczyli w ambrozyjskim webinarium „Sprawny menedżer – manipulator i hochsztapler, czy człowiek z misją i zasadami?” prowadzonym przez dr Albert Tomaszewski.

Wykładowca zaprezentował zróżnicowane techniki wpływu społecznego stosowane w marketingu, a wśród nich:

  • technikę wzajemności (nazywaną również zasada rewanżu; spotykamy się z nią podczas degustacji, prezentowania darmowych próbek, rozdawania materiałów promocyjnych czy konkursów z nagrodami);
  • technikę społecznego dowodu słuszności (opiera się ona na mechanizmie konformizmu; jednym z jej przejawów jest chociażby liczba polubieni na Facebooku);
  • technikę lubienia i sympatii (chętniej spełniamy prośbę osób, które darzymy sympatią);
  • technikę autorytetu (często jest wykorzystywana w reklamach, w których występują różnego rodzaju specjaliści udzielający porad);
  • technikę niedostępności (np. edycje limitowane, oferty „last minute”);
  • technikę zaangażowania się i konsekwencji (sugeruje, że jeśli zaangażowałem się w coś, to będę kontynuował to działanie);
  • technikę prośby;
  • technikę groźby;
  • technikę maksymalizacji własnego interesu;
  • technikę kontrastu.

Dr Albert Tomaszewski podkreślił, że skuteczny menedżer musi mieć zasady. Przestrzegł przyszłych menedżerów w czterech sformułowaniach:

  • „władza daje korzyści, ale i kosztuje;
  • nie ma władzy bez ludzi;
  • władza może zniszczyć;
  • władza daje wolność, ale może być pułapką”.

Przywołał słowa Lorda Acletona, że „Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie”. Podkreślił, że w pracy menedżera nie da się uciec od technik społecznego wpływu. Trzeba je jednak stosować z inteligencją i wyczuciem.

Pierwsze tegoroczne webinarium okazało się dla młodzieży bardzo interesujące i miejmy nadzieję, że takie będą również kolejne.