8 października 2018 roku uczniowie Id KLASY AKADEMICKIEJ SGH uczestniczyli w ambrozyjskim webinarium „Sprawny menedżer – manipulator i hochsztapler, czy człowiek z misją i zasadami?” prowadzonym przez dr Albert Tomaszewski.
Wykładowca zaprezentował zróżnicowane techniki wpływu społecznego stosowane w marketingu, a wśród nich:
- technikę wzajemności (nazywaną również zasada rewanżu; spotykamy się z nią podczas degustacji, prezentowania darmowych próbek, rozdawania materiałów promocyjnych czy konkursów z nagrodami);
- technikę społecznego dowodu słuszności (opiera się ona na mechanizmie konformizmu; jednym z jej przejawów jest chociażby liczba polubieni na Facebooku);
- technikę lubienia i sympatii (chętniej spełniamy prośbę osób, które darzymy sympatią);
- technikę autorytetu (często jest wykorzystywana w reklamach, w których występują różnego rodzaju specjaliści udzielający porad);
- technikę niedostępności (np. edycje limitowane, oferty „last minute”);
- technikę zaangażowania się i konsekwencji (sugeruje, że jeśli zaangażowałem się w coś, to będę kontynuował to działanie);
- technikę prośby;
- technikę groźby;
- technikę maksymalizacji własnego interesu;
- technikę kontrastu.
Dr Albert Tomaszewski podkreślił, że skuteczny menedżer musi mieć zasady. Przestrzegł przyszłych menedżerów w czterech sformułowaniach:
- „władza daje korzyści, ale i kosztuje;
- nie ma władzy bez ludzi;
- władza może zniszczyć;
- władza daje wolność, ale może być pułapką”.
Przywołał słowa Lorda Acletona, że „Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie”. Podkreślił, że w pracy menedżera nie da się uciec od technik społecznego wpływu. Trzeba je jednak stosować z inteligencją i wyczuciem.
Pierwsze tegoroczne webinarium okazało się dla młodzieży bardzo interesujące i miejmy nadzieję, że takie będą również kolejne.