Mistrz Leonardo zaprosił nas do siebie:)

A rzecz miała miejsce w Podzamczu współczesnej naukowej siedzibie Mistrza. Gośćmi włoskiego odkrywcy byli uczniowie z klasy III F2 i II F1, którzy zgadzają się z ideą głoszoną przez Leonarda da Vinci: nauki przez zabawę i doświadczenie. Ekspozycja, którą zwiedzali uczniowie jest poświęcona ludzkiemu ciału i  przedstawia pięć czynności życiowych człowieka (oddychanie, bicie serca, reakcja na bodźce, utrzymanie postawy pionowej ciała oraz odżywianie). To właśnie te czynności utrzymują organizm w stanie biologicznej równowagi. Jednocześnie ekspozycje multimedialne i mechatroniczne przedstawiają czynniki, które osłabiają nasze ciało. A Leonardo da Vinci – twórca najpopularniejszego rysunku na świecie „Człowieka Witruwiańskiego” – zapoznał zwiedzających z idealnymi proporcjami ludzkiego ciała. Każdy miał możliwość stworzenia własnej postaci witruwiańskiej odpowiadającej jego sylwetce. Ale to nie wszystko! Mistrz inspirował do doświadczania, zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Można było sprawdzić wydolność swoich płuc, zobaczyć jak pracuje serce czy jak zachowuje się nasze ciało podczas jazdy na rowerze (wizualizację naszego szkieletu na ekranie). Jednym z najtrudniejszych doświadczeń było spróbowanie poruszania się na wózku inwalidzkim. Króciutka trasa dla większości okazała się barierą nie do pokonania. A pytaniom nie było końca… Ile wody zawiera mój organizm? Jak silne są moje ręce?  Ile wzrostu brakuje mi do najwyższego człowieka na świecie i o ile jestem wyższa od najniższego? Ile kalorii spalę w minutę? Jak szybko potrafię biec? Jaki najwyższy skok mogę wykonać? Czy dobrze widzę i słyszę? Jaki jest mój refleks? Centrum Nauki wyposażone jest także w interaktywne eksponaty: kołyskę Newtona, peryskop, wir wodny, telegraf akustyczny czy harfę laserową. Nauki przez zabawę nie było końca.

Młodzież wzięła także udział w warsztatach „Jeszcze po kropelce – miareczkowanie alkacymetryczne”. Uczniowie samodzielnie oznaczali stężenie kwasu i zasady poprzez ich miareczkowanie oraz wyznaczali krzywą miareczkowania z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego. Analiza miareczkowa stanowi jedną z najważniejszych metod analizy ilościowej. Metody alkacymetryczne pozwalają wizualnie określić punkt końcowy miareczkowania na podstawie zmiany barwy wskaźnika. Brzmi tajemniczo, ale my już wszystko wiemy i jedziemy dalej! Mikołaj Kopernik czeka!:)

Do zobaczenia:) Ewa Gutarowska, Marta Pawlik-Prejs