Podsumowanie Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej to międzynarodowa inicjatywa edukacyjna, która odbywa się w większości krajów europejskich w jednym z tygodni listopada i jest świetną okazją, aby całe społeczności szkolne zainteresować tematami ważnymi z perspektywy nie tylko lokalnej, ale i globalnej. W tym roku do akcji dołączyli również uczniowie I LO im. S. Żeromskiego w Opocznie. W dniach 14-20 listopada 2016 roku odbyły się różnego typu inicjatywy  włączające tematykę edukacji globalnej.

Pani Tatiana Kosylak w klasach pierwszych zrealizowała tematy dotyczące zróżnicowania ludności świata, migracji na świecie oraz urbanizacji.

W klasach drugich i trzecich pani Marzena Papis  zrealizowała  następujące tematy:

  • Pływające ogrody – pływające pola w Bangladeszu – rozważania o żywności (klasa IIIf3g)
  • Pokonać powódź – wyzwanie konstruktorskie (klasa IIc)
  • Przez Nepal kolejką grawitacyjną (klasa IIc)
  • Pokonać wiek głupoty (klasa IIId)

Klasa III c uczestniczyła w debacie nt.  „Z  Kongo do kosza – droga Twojego telefonu” oraz wzięła udział w quizie o metalach.

Pani Karina Larecka  przeprowadziła  pięć lekcji języka angielskiego, których temat brzmiał: „To run or not to run – that is the question!”. Uczniowie pracowali w grupach wykorzystując  anglojęzyczne filmy poruszające tematykę uchodźców.

W ramach TEG ogłoszony został  konkurs fotograficzny pod hasłem  „Pełnia Księżyca w różnych zakątkach świata” –  wyniki konkursu zostaną ogłoszone do 15 grudnia br.

Ponadto uczniowie mieli szansę wziąć udział w następujących projektach:

  • Projekt „Historia zaklęta w portretach” – zadanie polegało na wykonaniu portretu ubóstwa, głodu, nierówności społecznych, źródła życia – wody (klasa IIab); uczniowie wykonali liczne prace, które wezmą udział w konkursie szkolnym i ogólnopolskim
  • Projekt „Apteka wyobraźni” – zadanie konkursowe polegało na opracowaniu leku na: ubóstwo, głód, brak wody, nierówności społeczne – uczniowie wykazali się kreatywnością, a składniki tych farmaceutyków były niecodzienne np. tysiąc uśmiechów (klasa IIab)
  • Projekt „Przystanek GLOBALNA” – uczestnicy projektu zaproponowali podróż do miejsc, o których każdy  powinien wiedzieć

Klasa IIIa2 wzięła udział w niecodziennej lekcji, która odbyła się w Get in Banku w Opocznie. Tematem lekcji był dług międzynarodowy. Uczestnicy poznali mechanizmy rynkowe, sporządzili listy wybranych przedmiotów z najbliższego otoczenia i przeliczyli ich wartości w walucie egzotycznych państw świata; zadanie okazało sie dobrą zabawą, ale wpłynęło również na podniesienie świadomości i zrozumienie problemów w innych zakątkach świata.

Uczniowie klasy II d uczestniczyli w zajęciach terenowych w poszukiwaniu śladów globalizacji na ulicach Opoczna, tworząc mapy globalizacji.

17 listopada gościliśmy w szkole panią Magdę Bodzan – edukatorkę z Instytutu Globalnej Odpowiedzialności z Warszawy, która poprowadziła warsztaty dla czterech klas realizujących geografię na poziomie rozszerzonym: 1c, 2c, 3c, 3d i 3f. Zajęcia dotyczyły pracy z mapami ukazującymi  różne odwzorowania i różne perspektywy postrzegania świata.

W Studio 107 trwają prace związane z nagraniem piosenki „We are the world”.

Organizatorkami Tygodnia Edukacji Globalnej były: Marzena Papis i Karina Larecka.