Jesteśmy w półfinale prestiżowego projektu, w grupie najbardziej kreatywnych placówek oświatowo – naukowych w Polsce. Niemożliwe stało się faktem. Uczennice naszych KLAS AKADEMICKICH SGH: Julia Dąbrowska (IIIFg), Wiktoria Gutowska (IIICg), Natalia Ksyta (IIIFg) i Aleksandra Stępień (IIICg) pokazały, że „Czas jest dla człowieka drogą naprzód ku wielkiemu celowi”. A jak do tego doszło?
Jesienią 2021 roku ruszyła pierwsza w Polsce edycja nowego programu edukacyjnego SAMSUNGA „Solve for Tomorrow”. W ramach tej innowacji, prowadzonej dotychczas przez firmę od kilku lat na rynku amerykańskim, młodzi ludzie podejmują wyzwania współczesnego świata. Do programu mogli zgłaszać się uczniowie ze szkół ponadpodstawowych wraz z nauczycielami oraz studenci I i II roku studiów pierwszego stopnia. W pierwszym etapie uczestnicy i uczestniczki wybierali wyzwanie, nad którym chcą pracować przez najbliższe miesiące z kategorii bezpieczeństwo, klimat i zdrowie.
Złożenie wniosków aplikacyjnych poprzedziło szkolenie nauczycieli nadzorujących projekty w swoich szkołach nt. „Dlaczego zmienianie świata jest łatwiejsze niż myślisz? – o metodzie Design Thinking w edukacji”. Odbyło się ono 23 października 2021 roku. Z naszej szkoły wzięli w nim udział: p. Marzena Papis, p. Renata Sijer, p. Teresa Tępińska,
p. Ewelina Cichańska – Szwaczyk, p. Emilia Grochulska, p. Jolanta Gapys, p. Anna Kumur i p. Wojciech Grochulski.
Na pierwszy etap nadesłano 138 zgłoszeń przygotowanych przez 459 uczniów i 41 studentów oraz 126 nauczycieli z całej Polski. Pomysły oceniali wybitni eksperci: Piotr Stelmachów, Vice President i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska pełniący funkcję przewodniczącego jury, Maria Andrzejewska – dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa, prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego) oraz Zuzanna Polak – kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK. Zaprezentowane jury wyłoniło 25 najlepszych zespołów, które będą pracować nad swoimi pomysłami.
Nadesłane zgłoszenia pokazały, jak ważne dla młodych ludzi jest dbanie o kondycję psychiczną swojego pokolenia, wspieranie słabszych oraz ochrona środowiska w miejscu zamieszkania. Spośród wypełnionych aplikacji 60 dotyczyło zagadnień związanych ze zdrowiem, 45 – z klimatem, a 33 – z bezpieczeństwem. Do półfinału zakwalifikowali się:
- 5 zespołów zajmujących się tematyką bezpieczeństwa, reprezentujących: I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim, I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie, Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, Salezjański Zespół Szkół Publicznych “Don Bosko” w Świętochłowicach i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
- 12 zespołów, które wybrały zagadnienia związane z klimatem i reprezentują następujące placówki: I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Opocznie, Liceum Ogólnokształcące nr V im. Generała Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu, II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, , Akademia High School w Warszawie, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. ks. J. Popiełuszki w Warszawie, Zespół Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Nowakowskiego w Warszawie, I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Jarosławiu, III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Rybniku, Publiczne Liceum Ogólnokształcące im. Romka Strzałkowskiego w Poznaniu, Zespół Szkół Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich we Wronkach , I Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Omieczyńskiego w Gryfinie.
- 8 zespołów, które wysłały swoje zgłoszenia związane z obszarem zdrowia i reprezentują: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie, Zespół Szkół Gastronomicznych w Łodzi, XXXIII Dwujęzyczne LO im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, Liceum Mundurowe Spartakus w Kwidzynie, Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie, VIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej – Curie w Katowicach i Zespół Szkół nr 2 w Rudzie Śląskiej.
W półfinale nasz zespół uczniowski z Julią, Wiktorią, Natalią i Olą otrzyma wsparcie w postaci mentoringu od ambasadorów programu Solve for Tomorrow. To grono wybitnych ekspertów, specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy niezbędnej do realizacji projektów. Nasze dziewczęta wezmą także udział w warsztatach z metody pracy projektowej Design Thinking, które zaplanowane są na 2 grudnia, 10 grudnia, 21 grudnia 2021 roku oraz 4 stycznia 2022 roku. W ramach ścieżki szkoleniowej będą również uczestniczyć w sesjach z wolontariuszami z firmy Samsung. Tak przygotowane zespoły rozpoczną pracę nad swoim wyzwaniem. Kierując się kolejnymi etapami myślenia projektowego, będą testować i opracowywać pomysł na rozwiązanie wybranego przez siebie problemu. Następnie spośród przesłanych w formie wideo sprawozdań efektów działań zostaną wybrane projekty, które przejdą do fazy finałowej.
30 listopada 2021 roku nasze uczennice wraz z opiekunami wzięły udział w pierwszym spotkaniu zapoznawczo – organizacyjno – merytorycznym, które pokazało, że Organizatorzy dokładają starań, by realizacja projektu była przyjemna, prowadzona w miłej atmosferze, ale przede wszystkim na wysokim poziomie. Firmę Samsung reprezentowała p. Magdalena Olborska.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Centrum GovTech Polska oraz NASK. Partnerami projektu są Centrum Nauki Kopernik, UNEP/GRID-Warszawa, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Zwolnieni z Teorii.
Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem „Together for Tomorrow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Programy Organizatora mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniają się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budowania lepszego świata.
„Że Żeromski” sprosta wyzwaniom nikt nie wątpi, choć nie mamy świetnego zaplecza naukowo – badawczego i dostępu do najnowszych technologii, w tym kosmicznych. Daleko nam do ośrodków akademickich, ale mamy serce i wiarę do wielkich czynów i Was, na których dobre słowo oraz wsparcie zawsze możemy liczyć.
Marzena Papis