Skip to main content

11 stycznia 2024 roku zostały zorganizowane zajęcia nt. „Finanse osobiste. Jak zostać bogatym?” poprowadzone przez wykładowcę Szkoły Głównej Handlowej p. Kamila Fliga. Wzięli w nich udział uczniowie klasy IIA i IIB. Wykład był rewelacyjny. Prelegent uświadomił nas, że 60% Polaków kontroluje swoje wydatki, 30% wydaje wszystkie swoje pieniądze na bieżące potrzeby, 40% nie oszczędza, czyli mamy różne nastawienie do polskiego złotego. Pan Flig zaznaczył, że pieniądze dla wielu są symbolem naszego statusu, pod ich wpływem wielu ludzi zachowuje się nieracjonalnie, nasila się materializm. Biorąc pod uwagę postawy wobec pieniędzy możemy wyróżnić:

  • ciułaczy (pieniądze warunkują im bezpieczeństwo, oszczędzają na czarną godzinę),
  • niespokojnych wielbicieli (poszukują rożnych źródeł przychodu, preferują gotówkę, nie uznają zakupów pod wpływem impulsu),
  • hedoniści (traktują pieniądze jako środek do realizacji celów, nie potrafią i nie lubią oszczędzać),
  • niezaangażowani hedoniści (preferują pozagotówkowe płatności, obojętnie odnoszą się do sytuacji finansowej innych osób),
  • asceci (twierdzą, że pieniądze są brudne i stanowią źródło wszelkiego zła, negują gromadzenie pieniędzy, wydają więcej na potrzeby innych niż swoje),
  • niegujący znaczenie (mają niski poziom wiedzy finansowej i skłonność do zadłużania się),
  • ignoranci (pieniądze budzą ich lęk, nie lubią i nie potrafią się nimi zajmować, niewłaściwie oceniają swoją sytuację finansową),
  • materialiści (uwielbiają gromadzić pieniądze, ale też je wydawać),
  • refleksyjni zarządcy (dla nich pieniądze są narzędziem, mają wysoki poziom wiedzy finansowej).

Wśród patologicznych postaw wobec pieniędzy można wskazać:

  • kompulsywne oszczędzanie,
  • hazard,
  • przesadne wydawanie pieniędzy,
  • uzależnienie od poszukiwania tanich okazji.

Piramida dojrzałości finansowej obejmuje idąc od dołu: zarządzanie budżetem finansowym, bufor finansowy, oszczędzanie na określony cel, rentier.

Konkludując pomnażanie bogactwa obejmuje:

  • konsumpcję,
  • oszczędzanie,
  • inwestowanie,
  • spekulację (przewidywanie trendów, częste wykorzystywanie kredytów – skutkiem może być duży zysk lub duża strata).

Zajęcia okazały się wspaniałą lekcja ekonomii, skłoniły do refleksji. Harv Eker dawno zauważył, że Nawyk zarządzania pieniędzmi jest ważniejszy niż ilość posiadanych pieniędzy, bo przecież nie chodzi o to, żeby marzyć o tym, co chcielibyśmy mieć, chodzi o to, co zrobić z tym, co posiadamy. Skarpeta, inwestycje? Warto tę sprawę przemyśleć.

Marzena Papis