Skip to main content

„Bez gleby nie ma jedzenia,
bez jedzenia nie ma życia.
Gleba to życie”
(dr Daniel Hillel)

10 grudnia 2024 roku uczniowie klasy 3G2 zorganizowali nietypowe i bardzo ciekawe obchody Światowego Dnia Gleb. Ideą tej inicjatywy jest zwiększenie w świadomości społecznej postrzegania gleby, jako głównego komponentu środowiska naturalnego. Z reguły wiedza o glebie jest sprowadzana do sfery działalności rolnika, a jej kluczowa rola to produkcja żywności. Tak, więc oczywiste jest, iż musimy chronić gleby, aby zapewnić coraz większej liczbie mieszkańców naszego globu wystarczającą ilość żywności.  Należy jednak pamiętać, że gleba to również bardzo ważny element środowiska naturalnego przeciwdziałający zmianom klimatycznym. Pełni istotną rolę w cyklu hydrologicznym (chroniąc przed powodziami i suszami). Stanowi również największy rezerwuar węgla na powierzchni ziemi. Ponadto gleby są zasobami naturalnymi nieodnawialnymi. Średnio, aby wytworzył się 1 cm gleby potrzeba prawie 1000 lat. Niestety gleby podlegają szybkiej degradacji poprzez niewłaściwą działalność człowieka. Jak podają źródła naukowe około 33% gleb świata jest zdegradowanych, a każdego roku tracimy 50 000 km² gleb uprawnych. Co godzinę w Europie około 11 hektarów gleb zostaje szczelnie przykrytych pod powierzchnią rozrastających się miast i dróg.

Uczniowie klasy 3G2 do poszczególnych aktywności wykorzystali przestrzeń korytarza na pierwszym piętrze. Zorganizowali:

  • ekspozycję OD GLEBY DO ZIELENI, która pozwoliła zrozumieć zależności między rodzajem gleby a roślinnością – obok modeli profili glebowych były umieszczone w doniczkach rośliny występujące na danej glebie; ponadto przy każdej takiej kompozycji znajdowały się opisy z charakterystyką i warunkami powstania danej gleby;
  • zielone podarunki – kącik z sadzonkami (możliwość zabrania do domu sadzonek kwiatów doniczkowych jako symbolu troski o środowisko);
  • sekrety glebowej odyseipudełka z ciekawostkami glebowymi pozwalające odkryć fascynujące fakty o glebie i jej roli w naszym życiu;
  • wyrywki CHWYĆ CYTAT, POSIEJ INSPIRACJĘ – piękne myśli ekologów o znaczeniu gleby; cieszyły się dużą popularnością; uczniowie chętnie je brali ze sobą;
  • glebowe pióra prezentację wybranych autorów, którzy uczynili glebę bohaterką swoich dzieł; w gronie tym znaleźli się: Jules Verne, Gary Paulsen, Daniel Defoe, Pearl S. Buck, Władysław Reymont, Larry McMurtry, Dawid R. Montgomery,  Kristian Bjørkdahl, Kristin Asdal;
  • pachnące ziemią kartki – na specjalnie przygotowanych glebowych pocztówkach uczniowie przesyłali życzenia do wybranych przez siebie osób;
  •  akcja WITAJ W KRÓLESTWIE GLEB – wszyscy mogli włączyć się w tworzenie Królestwa Gleb przyklejając przygotowane korony ze swoim imieniem i nazwiskiem do specjalnego kartonu; wśród uczestników tej akcji odbędzie się losowanie, którego zwycięzca otrzyma grę planszową Monopoly – Polska jest piękna;   
  •  GLEBA POCZĄTEK WSZYSTKIEGO – quiz online w Wordwallu dla chętnych uczniów; zwyciężyła w nim uczennica klasy 3f Zuzanna Śmiechowska;
  • konkurs na najciekawszy kaligram z okazji Dnia Gleb – miał na celu nie tylko wyzwolić kreatywność uczniów, ale również skłonić do refleksji nad znaczeniem gleby dla życia na ziemi.

Całe obchody rozpoczął   briefing Bartosza Ksyty, który stanowił wprowadzenie do uroczystości. Prawdziwą rewelacją okazał się  teatr immersyjny SEKRET ŻYCIA NA ZIEMI – przedstawienie, które pozwoliło przenieść się w świat gleby i jej mieszkańców. Wystąpili w nim uczniowie klasy 3G2: Adam Gąsiorek, Nikola Nasulewicz, Aleksandra Dymska, Martyna Kałuża, Oliwia Rogulska, Mikołaj Zawada, Nikodem Sobolewski, Kamil Stańczyk, Karol Wojciechowski, Filip Pyzia. Klasa 3F, której uczniowie znaleźli się w przestrzeni przedstawienia stali się jego częścią  wraz z nauczycielem Panem Prof. Krzysztofem Czajkowskim. 

Wszystkie wydarzenia miały na celu promowanie świadomego podejścia do ochrony środowiska oraz zachęcenie do troski o naszą planetę.

Przyszłość ludzkości w dużym stopniu zależy od zasobów gleb na świecie, dlatego naszym obowiązkiem i powinnością w stosunku do przyszłych pokoleń jest ochrona gleb naturalnych i utrzymywanie gleb użytkowanych w jak najlepszym stanie.