Skip to main content

W okresie od 31 października do 21 listopada 2024 roku prowadziliśmy działania nawiązujące do Światowego Dnia Miast, którego tegoroczne hasło przewodnie brzmi: Młodzież przewodzi działaniom na rzecz klimatu i lokalnym działaniom na rzecz miast.

Światowy Dzień Miast został ustanowiony celem zwrócenia uwagi na wyzwania stojące przed dużymi ośrodkami miejskimi oraz udzielenia wsparcia w dążeniu do zrównoważonego rozwoju.

Świadomi, że miasto to dzieło sztuki, którego autorami są pokolenia mieszkańców, a każde okno opowiada inną historię przeprowadziliśmy szereg inicjatyw. 

W ramach lekcji geografii analizowaliśmy liczbę mieszkańców różnych miast świata i regionu, generowaliśmy piramidy ludności dla tych miast, rozpatrywaliśmy problemy Bombaju, Santiago de Chile, Katmandu, Lusaki, Samut Prakana, Kairu, Rio de Janeiro, Dżakarty i Opoczna. Z wykorzystaniem metody  IBSE szukaliśmy działań, które mogą przeprowadzić mieszkańcy tych miast celem poprawy warunków środowiskowych. Wskazaliśmy również, jakie działania mogą zainicjować władze tych miast. Stworzyliśmy katalog obrazujący znaczenie zieleni miejskiej. Działaniem podsumowującym był Szkolny Konkurs na URBIPOCZTÓWKĘ rozgrywany w kategorii zespołowej. Wpłynęło na niego 35 prac. Jurorzy nie mieli łatwego zadania, gdyż każda praca była wyjątkowa. Uczestnicy na swoich urbipocztówkach przedstawili miasta z duszą, którą można odczuć spacerując po ulicach, słuchając miejskich dźwięków, czy wreszcie, co nieuniknione, oddychając miejskim powietrzem.  

Z wielką radością i dumą informujemy, że zwycięzcami tej arcywyrównanej rywalizacji został zespół z klasy 2G w składzie: Marta Kowalczyk, Faustyna Telus, Alicja Mado, Anna Kmita, Martyna Węglarska.

Serdecznie gratulujemy laureatkom, zaś wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy za poniesiony trud. 

Dziś miasta przyciągają jak magnes – dla jednych są szansą na nowe życie, dla innych wyzwaniem, zaś dla nas polem do działania, ochrony środowiska.