Skip to main content

W celu zacieśnienia kontaktów młodzieży licealnej z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Łódzkiego oraz zwiększenia zainteresowania przedmiotem  już kolejny raz  uczniowie  I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego  w Opocznie przystąpili do programu edukacyjnego: „Akademia Ciekawej Chemii”. Jest to inicjatywa polegająca na prowadzeniu specjalnych wykładów obejmujących wybrane zagadnienia z różnych działów przedmiotu, wzbogaconych pokazami multimedialnymi oraz eksperymentami przeprowadzanymi  „ na żywo”. Zajęcia prowadzone są cyklicznie raz w miesiącu. 

W tym roku z naszej szkoły zakwalifikowano do udziału  w zajęciach ACCh  31  uczniów z klas uczących się chemii na poziomie rozszerzonym. Uczniowie biorący udział w zajęciach Akademii Ciekawej Chemii w roku akademickim 2024/2025 to Iga Zaborowska, Maria Zając, Aleksandra Piekielnik, Marek Koc, Natalia Kazuła, Maria Danielik, Oliwia Felińska, Magdalena Goska, Marcelina Pacan , Amelia Sieroń, Bartek Jakubczyk, Gabriela Wójcik, Igor Aleksandrowicz, Milena Brzeska,, Kajetan Pabijański, Lena Jackowska,, Kamila Stańczyk , Julia Gubiec, Maja Nowacka,, Alicja Gonsiewska, Zuzanna Śmiechowska, Amelia Wereszka, Patryk Mazur, Ola Sobczyk, Maja Kantor, Aleksandra Turlińska, Liliana Szczepaniak, Kacper Węgliński, Oliwia Krajewska, Maria Wlazło oraz Gabriela Sobolewska.

  Inauguracyjne zajęcia odbyły się w środę 23 października 2024 roku. Pierwszy wykład edycji 2024/2025 pt.: „Świnka morska” – mysz czy królik. Zwierzęta w badaniach laboratoryjnychpoprowadziła dr hab. Kamila Borowczyk, która pracuje jako adiunkt w Katedrze Chemii Środowiska Wydziału Chemii UŁ , gdzie  prowadzi wykłady i laboratoria związane z tematyką  pobierania i przygotowania próbek biologicznych do analizy technikami separacyjnymi. Obecnie jej działalność naukowa dotyczy opracowywania nowych, przyjaznych środowisku narzędzi analitycznych umożliwiających analizę próbek biologicznych oraz żywności.   Doświadczenie w pracy ze zwierzętami laboratoryjnymi dr Borowczyk zdobyła na zagranicznych stażach naukowych.

Badania z wykorzystaniem zwierząt budzą skrajne emocje i poddawane są moralnej ocenie. Skłaniają do odpowiedzi na pytanie, czy potrzeba opracowania nowych, lepszych technologii tworzenia leków, produkcji żywności, czy projektowania bardziej efektywnych procedur medycznych jest ważniejsza niż zdrowie i cierpienie zwierząt?  Część społeczeństwa uważa za zasadne używanie zwierząt w celach naukowych. Inni są zdania, że nie można poświęcać żywych organizmów. Przeciwnicy często nie zdają sobie także sprawy, iż sami korzystają z wyników tych badań, nie zwracając uwagi na fakt, że testy na zwierzętach prowadzą do poprawy jakości wytwarzanego produktu, a w konsekwencji poprawy życia ludzi. Często przytaczanym argumentem jest złe traktowanie zwierząt uczestniczących w prowadzonych badaniach naukowych. Prelegentka w bardzo ciekawy i przystępny dla młodzieży sposób odpowiedziała na nurtujące nas pytania dotyczące pracy ze zwierzętami . Uzyskaliśmy wyczerpujące odpowiedzi na takie pytana jak: Ile wiemy na temat procedur z udziałem zwierząt?  Jak wyglądają ośrodki badań z udziałem zwierząt? Jakim procedurom poddawane są zwierzęta laboratoryjne? Czy i w jaki sposób badacze starają się zapewnić dobrostan zwierzętom laboratoryjnym? Czy my możemy dać tym zwierzętom drugie życie?  

To był dopiero początek naszej przygody z ACCh .Nasi uczniowie  nie mogą się doczekać następnych wykładów, aby jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę.

Koordynatorzy projektu:

                             Emila Grochulska, Renata Sijer, Monika Śpiewak, Jarosław Owsiański