Skip to main content

Do realizacji zadań Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP zawsze podchodzimy z sercem i ogromnym zaangażowaniem. Zadanie WARSZTAT UCZNIOWSKI wymaga szczególnej kreatywności. Nasza Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej IV edycji Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP dołożyła starań, by poszczególne aktywności były innowacyjne. Warto dodać, że byliśmy pierwszą szkołą w I edycji Programu ZŁOTE SZKOŁY, która z upowszechnianiem treści ekonomicznych wyszła poza mury własnej placówki. Wtedy jako jedyni prowadziliśmy warsztaty w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na terenie gminy i miasta Opoczno oraz szkołach sąsiedniego województwa mazowieckiego. Tę formę aktywności wciąż kontynuujemy.

W tym roku nasi Ambasadorzy przeprowadzili 16 złożonych, wieloetapowych warsztatów. W dniach 8 – 12.01.br. odbył się Tydzień Historii Produkcji Polskiego Złotego pod hasłem W POSZUKIWANIU ZAGINONYCH ZER. Na każdy dzień tygodnia Ambasadorzy przygotowali kreatywne działania. 8.01.br. odbył się SZYBKI ZŁOTY – była to sonda uczniowska, diagnoza wiedzy naszej młodzieży na temat historii polskiego złotego. Tego dnia również zostało przeprowadzone losowanie koloru dla danej klasy na DZIEŃ BANKNOTOWYCH BARW PRL-u. 9.01.br. odbyła się, po korytarzach szkolnych, gra w parach POGOŃ ZA BOGACTWEM, w stylu podchodów. Każda para otrzymała instrukcję z zagadkami. Na ich podstawie należało odszukać kopertkę z pytaniem i zagadnieniami o polskich pieniądzach, procesie ustanowienia waluty. 10.01.br. uczniowie naszej szkoły i pracownicy wzięli udział w quizie, przygotowanym w Wordwallu ŚLADEM ZŁOTEGO. Tego dnia uczniowie zostali zaproszeni do kolejnej aktywności NA KAWIE U WIELKICH POLAKÓW – Ambasadorzy przeprowadzili w klasach zajęcia o Polakach uwiecznionych na serii banknotów WIELCY POLACY. 11.01.br. odbył się Dzień BANKNOTOWYCH BARW PRL-u – każda klasa była ubrana w barwach wylosowanego banknotu PRL-u, również Grono Pedagogiczne. 12.01 br. był termin oddania posterów nt. Historii polskiego złotego. Z wykonanych prac zorganizowano wernisaż. W dniach 12 – 18.01.br. odbyła się ZŁOTÓWKOMANIA – warsztat inspirowany znanym turniejem Familiada. Drużynę stanowili przedstawiciele klas o określonym profilu, np. w skład drużyny HUMANISTÓW wchodzili uczniowie z I, II, III, IV klasy o profilu humanistycznym. Przed rozpoczęciem zawodów do wszystkich uczniów szkoły, nauczycieli i rodziców zostały rozesłane pytania – w ten sposób została określona liczba punktów za daną odpowiedź. 12.01.br. odbyło się losowanie przeciwników, 16.01 miały miejsce eliminacje, 17.01 półfinały, zaś 18.01 odbył się wielki finał, w którym spotkali się HUMANIŚCI i SPORTOWCY. Ostatecznie zwyciężyli HUMANIŚCI (41:36). 13.02 został zorganizowany Kiermasz GROSZ NA ZĄB, na którym wszyscy przebywający w szkole mogli nabyć ciasta, babeczki, gofry, kawę, herbatę i zapłacić blikiem lub gotówką. W ten sposób Ambasadorzy pozyskali środki na nagrody i elementy dekoracji (dochód wyniósł 1 367 zł). Tego samego dnia odbył się BAL W RYTMIE ZŁOTEGO – chętni uczestnicy balu byli przebrani za postacie z banknotów PRL-u. Decyzją publiczności wygrała Zosia Kwaśniewska IICD przebrana za Marię Skłodowską – Curie, zaś królem został Gracjan Ciach IA przebrany za Karola Świerczewskiego. Wyróżnienie otrzymała Oliwia Franczak 2G1 przebrana za Antoninę Hoffman. W dniach 19 – 23.02.br. Ambasadorzy przeprowadzili warsztaty multimedialne o historii złotego w przedszkolach nr 2,4,5,6,8, SP w Ogonowicach (w dwóch klasach), SP3 Opoczno (w siedmiu klasach) i SP2 Opoczno (w trzech klasach) oraz w naszej szkole. W przedszkolach wystawiane było przedstawienie, następnie prowadzący czytali część wiersza, a dzieci dopowiadały element, do którego podpowiedź miały na ilustracji. Potem dzieci były podzielone na grupy: projektowały pieniądze, była gra ruchowa ze wstążką – gdy prowadzący podniósł do góry monetę, wówczas dzieci przeskakiwały na stronę, gdzie była pokazywana rzecz. Pracowały też z kartami, na których były postacie z bajek i pytania o pieniądze. W szkołach podstawowych warsztaty zaczęły się od przedstawienia prezentacji zatytułowanej MONETY KOLEKCJONERSKIE ORAZ BANKNOTY W POLSCE. Za pomocą prezentacji Ambasadorzy wyjaśniali czym są monety kolekcjonerskie i czym różnią się od monet okolicznościowych. Podali przykłady cen wybranych monet kolekcjonerskich. Debatowali, czy pieniądze są dziełami sztuki, przybliżyli postać A. Heidricha i przedstawili dwie zaprojektowane przez niego serie banknotów: WIELCY POLACY i WŁADCY POLSKI. W kolejnej części prezentacji wyjaśnili, jak rozpoznać sfałszowane monety i banknoty. Na koniec prezentacji przedstawili wybrane serie monet kolekcjonerskich: HISTORIA MONETY POLSKIEJ, WYKLĘCI PRZEZ KOMUNISTÓW ŻOŁNIERZE WYKLĘCI i WIELCY POLSCY EKONOMIŚCI. Następnie zabrali uczniów na BANKOWĄ PODRÓŻ W CZASIE, gdzie przy pomocy wizualizacji banku w grze Sims 4  przedstawili historię polskiego pieniądza na przestrzeni wieków. Jako wprowadzenie przed filmikiem omówili najważniejsze wydarzenia w historii polskiego pieniądza aż do 1828 roku. Następnie pokazali wybudowany w 1828 roku budynek Banku Polskiego w Warszawie. Wycieczka skończyła się w roku 2024 w nowoczesnym budynku banku centralnego. W kolejnej części warsztatów uczniowie mieli możliwość poznania monet kolekcjonerskich oraz okolicznościowych, dowiedzieli się jak rozróżnić fałszywy banknot, a nawet monetę od tych oryginalnych. Uczniowie mogli również zagrać w grę MILIONERZY – BANKIERZY, quiz w Wordwallu MONETY I BANKNOTY POWSZECHNEGO OBIEGU ORAZ KOLEKCJONERSKIE. Były też kalambury i wirtualna krzyżówka. Prawdziwą rewelacją okazał się ESCAPE ROOM.  Po przeprowadzonych warsztatach Ambasadorzy wręczali uczestnikom certyfikaty potwierdzające przeprowadzenie zajęć, które kończyły się pamiątkowym zdjęciem. W naszej szkole warsztaty miały podobny przebieg, z tym że były dwie prezentacje. W dniach 23.01 – 21.02 Ambasadorzy przeprowadzili w czasie lekcji warsztat ZŁOTE KOREPETYCJE (informatyka, WDŻ, chemia, biologia, język niemiecki, podstawy przedsiębiorczości, język angielski, język rosyjski, język polski, geografia, matematyka, język włoski, religia, historia, fizyka – 2), który polegał na połączeniu treści przedmiotu z historią polskiego złotego oraz funkcją emisyjną banku. 27.02 br. odbyły się terenowe podchody ekonomiczne PO ŚCIEŻKACH BANKOWOŚCI – wzięły w nich udział 10 – osobowe zespoły reprezentujące klasy. Zadaniem każdego zespołu było wykonanie 4 zdjęć w otoczeniu różnych opoczyńskich banków ilustrujących wylosowane zagadnienie. 1.03 br. odbyła się publiczna prezentacja prac konkursowych NA NAJLEPSZĄ MAKIETĘ O POLSKIM EKONOMIŚCIE. Makieta musiała być trójdzielna i spełniać wymagania regulaminu. 5.03.br. odbył się warsztat WYCIECZKI ZŁOTÓWECZKI o handlu zagranicznym Polski.  6.03.br. zorganizowano ZŁOTĄ OLIMPIADĘ – miała dwa etapy; pisemny w formie quizu multimedialnego i ustny, w którym 5 najlepszych zawodników losowało dwa pytania, ale do odpowiedzi ustnej wybierali tylko jedno. Dotyczyły one miast znajdujących się na polskich banknotach. 8.03 była PANTOMIMA ODRODZENIE ZŁOTEGO – nasza koleżanka mistrzyni świata zagrała złotówkę, którą zniszczył okres wojenny, a przywrócił W. Grabski. Pantomima została skomentowana przez Ambasadorów. Ostatnim warsztatem był cykl 4 podcastów pod hasłem 2 ZŁOTE PODCAST, w których Ambasadorki dyskutują na tematy związane z edycją. Ponadto zorganizowano szereg konkursów, a wśród nich Konkurs na MONEY POWER BANNER o mocy polskiego złotego, Konkurs na MAPĘ MENTALNĄ ROLA POLSKIEGO ZŁOTEGO W MOIM ŻYCIU, Konkurs O OBIEKTACH GEOGRAFICZNYCH NA MONETACH KOLEKCJONERSKICH i Konkurs Naukowej Eksploracji POSZUKIWANY. Laureaci konkursów otrzymali nagrody i dyplomy.

Wszystkim za wszystko bardzo dziękujemy. Znana pedagog D. Maj mawiała Zaangażować jednego ucznia to sukces, ale zaangażować całą szkołę, miasto i okolicę, to nawet nie kosmos. To siła, znak otwarcia na wiedzę, posiadanie kapitału ludzkiego, który kreuje wzorce – skarb.

Opiekunowie Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej

Prezentacja: Koszyk Inflacyjny
Prezentacja: Pastelowe Plamy